05 noviembre 2020
"És una obvietat que hi ha una guerra bruta dels aparells de l'Estat contra l'independentisme"
El periodista publica 'ETA i nosaltres' (Pòrtic), el seu desè -i darrer- llibre sobre el conflicte basc, en què explica qüestions com ara la solidaritat catalana amb els bascos perseguits durant la dictadura, les converses de la Generalitat amb la banda armada o el paper que tenia Barcelona en la guerra bruta dels GAL.
De ben segur, Antoni Batista (Barcelona, 1952) és el periodista català que més ha escrit sobre ETA i el conflicte basc en les darreres tres dècades. A banda de milers d'articles en mitjans com l'Avui, La Vanguardia o l'Ara, entre d'altres, ha publicat deu llibres sobre el tema, un cicle que tanca amb ETA i nosaltres(Pòrtic), on explica la història catalana d'ETA. L'obra, farcida de converses que demostren l'àmplia varietat de fonts de l'autor -allò que el mateix anomena "polifonia de fonts"-, permet comprovar l'evolució d'una relació que arrenca amb la solidaritat de molts catalans amb els bascos perseguits per la dictadura i que molts anys després viurà enormes mobilitzacions de rebuig a la violència, com la celebrada a Barcelona arran de l'assassinat d'Ernest Lluch. Catalunya també ha estat escenari d'episodis importants en els passos cap a la pau i la reconciliació de la societat basca. De tot això, i de la criminalització de l'independentisme pacífic per part dels aparells de l'Estat, en parlem a fons amb l'autor, que atén Públic per telèfon.
Llegint el llibre es té la sensació que, d'una manera o una altra, Catalunya sempre ha estat present en la història d'ETA, encara que amb etapes molt diferenciades.
La història d'ETA es pot seguir des de Catalunya a partir dels seus punts de contacte. I jo he plantejat fer-la periodísticament des d'una visió catalana, que no és ni basca ni espanyola, amb una distància crítica dels uns i dels altres que afavoreix el periodisme.
Explica que Iulen de Madariaga, un dels fundadors d'ETA, reconeix una certa influència de dos catalans, Batista i Roca i Pi i Margall.
La família Madariaga era una família nacionalista de soca-rel. El pare [de Iulen] era un dels redactors de l'Estatut [de 1936] i la mà dreta del lehendakari Aguirre. Aquesta generació del PNB està influenciada pel federalisme de Pi i Margall. De fet, a casa del Madariaga em trobo una edició antiquíssima de les seves obres. A més, Madariaga coincideix a Cambridge amb Batista i Roca i parlen dels nacionalismes i de com encarar la lluita que ells es plantegen des d'un punt de vista anticolonial i amb possibilitat de lluita armada.
El mateix Montero va ser molt crític amb l'atemptat.
D'això se'n deia la teoria de la ulcera sangrante, és a dir, que l'Estat estava per lluitar contra el terrorisme i per deslegitimar l'independentisme en nom del qual el terrorisme actuava. I per això li tirava a sobre la política i la judicatura. En això l'Estat espanyol va fer el que havia de fer amb uns quants excessos, però en el moment en què sorgeix un independentisme pacífic, com el català, no sap com enfocar-ho. I el fàcil és la deslegitimació per la via de la criminalització. Això comença amb la teoria del "todo es ETA" del Mayor Oreja, en el sentit que si hi ha uns independentistes que practiquen la violència i són terroristes, l'independentisme que comparteix fins, encara que no mètodes, és susceptible de ser criminalitzat. La culminació de tot això és la Llei de partits del 2002, que permet il·legalitzar partits polítics. Amb el codi penal es podia portar a la presó qui cometia un atemptat i els seus còmplices, això és el dret garantista de tota la vida, però amb la llei de partits es permet criminalitzar no només els assassins i els seus còmplices, sinó les idees polítiques que pugui abastar una amplitud ideològica en la qual hi ha els assassins. Això és terrible. Crec que la llei de partits és un cop fort a la democràcia, un retrocés democràtic grandíssim. Després d'això hi haurà l'aplicació de l'article 155 a Catalunya i la criminalització, en definitiva, d'un independentisme històricament pacífic, no només avui en dia.
Amb 'ETA i nosaltres' tanca el seu cicle sobre el País Basc, que abasta més de tres dècades i deu llibres. Com veu l'actual escenari basc? S'avança cap a la reconciliació?
S'estan fent passos molt importants. Com deia el bisbe Uriarte, mediador important de les converses entre el Govern de José María Aznar i ETA, la pau de ha ser proactiva, en positiu, no només una absència de violència, que seria una pau retallada. Ell defensa una pau plena, i és que la societat basca arribi en algun moment a la reconciliació i que aquesta es trobi en la quotidianitat. Crec que encara no es pot parlar d'això, però sí que es pot parlar que s'està en el camí de la normalització de la societat basca. En aquest sentit, l'esquerra abertzale ha fet un pas més que simbòlic en renovar tota la seva direcció, amb una mesa nacional d'EH Bildu amb gent que ja no va viure el procés violent. L'únic que queda és l'Arnaldo Otegi, que és el pont entre el passat i el futur, però és un pont molt qualificat, perquè és home importantíssim per a la pau. És un dels arquitectes de la pau, l'altre és Josu Urrutikoetxea, i els arquitectes anteriors són Iulen de Madariaga i Annton Etxebeste.
És periodista però el seu paper en aquest conflicte ha anat força més enllà. Entre d'altres coses, ha facilitat trobades entre víctimes i victimaris. Quina importància tenen per a la reconciliació?
Són molt importants. Jo m'ho miro des d'un punt de vista humanístic, que s'entenguin els adversaris és molt important per a la convivència, per evitar que s'arribi a què les enemistats esdevingui odi, que siguin enemistats cordials. Amb una interferència tan greu com la violència això és complicat i, en aquest sentit, com a periodista poca cosa pots fer més enllà de treure el tema cada cop que fas una entrevista. I més que com a periodista, en el meu vessant acadèmic vaig facilitar trobades entre víctimes i victimaris, que concretament vam tirar endavant a la Universitat de Barcelona, amb l'Antoni Segura. En un d'aquests diàlegs va ser on l'esquerra abertzale va fer la seva primera històrica declaració de reconeixement del dolor causat per ETA i dels seus silencis davant de víctimes del terrorisme. I ho va fer el portaveu de Sortu, Pernando Barrena, no era algú que passava per allà, entre víctimes diverses, algunes de les quals han fet moltíssima feina perquè això passés, com Robert Manrique, que gairebé mor a Hipercor, en Jordi Valls, que li van matar el seu pare al mateix atemptat, o la Rosa Lluch, professora de la facultat d'Història i filla de l'Ernest.
Ja per acabar, un dels elements que crida l'atenció del llibre és la varietat de fonts, incloses de la direcció d'ETA. En aquest sentit, fa molts anys que defensa el concepte de polifonia de fonts com a praxis per exercir el periodisme i donar un retrat el més complex i proper a la realitat possible. Creu que es practica poc i patim massa un periodisme de trinxera?
Crec que s'està tornant al periodisme de trinxera. Veníem d'un periodisme de partit, si vols d'òrgans de partit, i també hi havia una premsa de tendència, però a partir dels anys 20 el que es valorava periodísticament era la premsa que tendís a la imparcialitat i a l'objectivitat. Un diari era valorat per aquesta capacitat d'amplitud de mires, més que per donar la realitat de forma esbiaixada. Això va tenir auge i crec que en aquests moments la millor premsa continua sent aquesta, la premsa de referència, però en funció de les polaritzacions que estem vivint per unes raons i altres, torna si no la premsa de partit, sí la premsa de tendència. L'esquerra abertzale sempre ha tingut una premsa de tendència, que s'explica perquè els seus missatges els han manipulat els mitjans hostils i necessitaven òrgans oficials o oficiosos que poguessin donar la seva veu nítidament. A Catalunya ara també ens trobem amb què hi ha una premsa de tendència, tant a una banda i com a l'altra. I Espanya també té una gran tradició de premsa de tendència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario