15 novembre 2019
Terrorisme sense terror
La justícia va començar a manipular el terrorisme en
retirar-li el factor polític
Toni Batista
El diccionari de l’Acadèmia Francesa de 1798 refereix el
concepte terrorisme a l’estat al règim de “ la terreur” de Robespierre, al qual
Joan Coromines també es remet. Les definicions dels diccionaris catalans i de
les llengües pròximes coincideixen en la successió d’actes violents per
infondre "terror" –certament, la paraula axiològica que precedeix el
sufix - isme–, un terme carregat de significats tremebunds dels quals ens
il·lustra metafòricament tot un gènere cinematogràfic fet de seqüències
horripilants. ¿Això és el que ha definit tant les protestes catalanes
postsentència perquè es plantegi tipificar-les com a tal delicte?
Un primer punt en què la justícia referida a contrario
sensu va començar a manipular gramaticalment el terrorisme va ser quan va
retirar-li l'atribut de la violència política, que també està present en la
majoria de definicions: del diccionari de María Moliner, en castellà, a les
enciclopèdies Britànica i Larousse, en anglès i francès, respectivament.
Aquesta sostracció del factor polític és deguda a la necessitat de
criminalitzar a partir de la delinqüència comuna, en una operació de resta que,
tanmateix, als estats que es pretenen democràtics els suma el fet d'evitar-se
el llast estigmatitzant de tenir presos i condemnats que es puguin considerar
“polítics”. Una derivada elevada a l’absurd és que aquesta mala praxi
s’estengui al procés català, de la qual cosa en resulta que els convictes del
Tribunal Suprem no s’hagin de definir oficialment com a presos polítics sinó
com a polítics presos, que és el galdós rang dels corruptes.
El salt de terror a terrorisme és l’extensió, la
multiplicació de la por consegüent a la reiteració criminal que acaba per fer
sentir paüra a poblacions àmplies: la socialització de la mort, la màxima
exposició a la violència. Si creuem el factor polític i la indiscriminació
aleatòria de la violència, el resultat que en surt no és el que pot semblar a
primera vista, sinó que ens remet a l’antiga definició enciclopèdica: el
principal victimari del terrorisme no han estat les organitzacions terroristes
tal com les entenem avui, sinó els estats totalitaris que han volgut pervertir
els seus potencials de foc –sempre superiors– emparats per la legalitat. Un
punt de partida pot ser l’incendi de Roma, l’any 64 –segons alguns
historiadors, induït–, que va ser utilitzat per Neró per imputar-lo als
cristians i perseguir-los per sabotatges que estaven als antípodes dels seus
principis evangèlics de parar la galta. Del segle I fins a arribar als
dictadors de tots els colors del segle XX: Hitler, Mussolini, Franco, Salazar,
Stalin, Ceausescu, Pinochet, Videla, Amin, Saddam... L’ISIS del segle XXI...
La transversalitat terrorista va quedar retratada –en tots
els sentits de l’expressió– en un final de la II Guerra Mundial que no
es va resoldre als camps de batalla sinó amb les cruels massacres civils
d’Hiroshima i Nagasaki, i, més cap aquí, en l’encaixada de mans amb Nobel de la
pau inclòs entre Yitzhak Rabin i Iàsser Arafat, que havien compartit
terrorismes ideològicament oposats pel vèrtex. Quina paradoxa més bèstia que,
per acabar amb crims contra la humanitat, es malmetin les consciències
obrint-los les portes del relativisme i de la banalització del mal que no el
considera un mal en ell mateix sinó en funció de la causa que el motivi. Un
catecisme del nacionalcatolicisme ho predicava sense embuts trasbalsant el
cinquè manament: “Mataràs amb justícia”, la diferència entre assassinar i
ajusticiar que, a partir d'un text d’Agatha Christie, tan bé filma Billy Wilder
al final de Testimoni de càrrec. Reciclar policies alemanys com a policies
anticomunistes de la Caça
de Bruixes maccarthista va ser un delme del garantisme de les cèlebres esmenes
de la Carta de
Drets nord-americana. En una línia semblant, dos dels pitjors peatges de la Transició van ser
requalificar agents de la
Brigada Social adscrivint-los a la Brigada d’Informació i
admetre una jurisdicció especial com l’Audiència Nacional, denunciada per tants
juristes: l’aparell jurídico-policíac antiterrorista de la Constitució del 78.
Aquesta adjudicació de l'adjectiu terrorista ha arribat a
paroxismes com que els nazis acusessin de ser-ho els lluitadors per la democràcia
de la Resistència
Francesa i que els feixistes espanyols enviessin al patíbul
milers de demòcrates condemnats per una ley de bandidaje y terrorismo(1947)
que, per estalviar-se molèsties, conjuminava des del seu propi títol
delinqüència comuna i delinqüència política. En democràcia, tanmateix,
eixamplar el terrorisme a la criminalització de protestes i dissidències
polítiques, socials i civils hauria d’estar prohibit per una qüestió de pura
higiene moral. Convertir l’adversari en enemic ja és un gran salt, però
acusar-lo de terrorista és una indecència. Roberto Manrique, víctima d’Hipercor
–allò sí, terrorisme amb tots els ets i uts, amb tot el dramatisme– ha tingut
l’altura moral de denunciar aquesta generalització del terrorisme que ara es
pretén abocar a l’activisme independentista.
Estrategs militars van ser clarividents de veure que si hi
havia una tercera guerra mundial el concepte de guerra en ell mateix canviaria
de paradigma: no es lliuraria en fronts de batalla on els exèrcits
s'enfrontarien en un eix coincident de coordenades espai-temps, sinó que serien
comandos els que atacarien les rereguardes buscant víctimes civils, i rebrien
contraatacs de diverses maneres. Els atemptats de les Torres Bessones i l'11-M
els van donar tristament la raó, i les legislacions d’arreu hi van respondre
ampliant el concepte de terrorisme fins als excessos que avui ens toquen tan de
prop. Sintetitzant estudis de molts anys, vaig arribar a la meva definició, amb
la màxima austeritat verbal: “S’anomenaterrorisme a la violència amb què no
s’està d’acord”, i afegeixo avui que el grau relatiu d’aquesta violència pot
ser el que abans anomenaven “disturbis” o “aldarulls” i que no cal ni tan sols
que s’hagi produït, n’hi ha prou d’inferir-la a partir de proves circumstancials.
El terrorisme aplicat a la
Catalunya d’avui és, en definitiva, un terrorisme sense el
terror que li donava tot el sentit semàntic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario