25 maig 2025
Josep
Casadevall: “Estic segur que el jutge del TEDH va consultar el col·lega
espanyol abans d’arxivar el cas del 17-A”
Entrevista
a l'advocat, ex-jutge i ex-vice-president del Tribunal Europeu dels Drets
Humans
Josep
Casadevall (Girona, 1946) ens rep al seu despatx, situat al centre neuràlgic
d’Andorra la Vella. Hi ha molt poca gent al país que conegui tan bé com ell
l’engranatge del Tribunal Europeu dels Drets Humans. En va ser jutge i
vice-president i, quan en parla, ho fa amb cautela i rigor, mesurant molt bé
les paraules. Li demanem que ens ajudi a entendre el perquè de l’arxivament de
diverses causes catalanes recentment i la sentència sobre el judici contra
l’1-O, que sembla imminent.
—Com
s’explica que en poc temps el tribunal hagi arxivat unes quantes resolucions
relacionades amb allò que en diríem la carpeta catalana?
—Entenc
que aquestes demandes van entrar més o menys juntes o l’una darrere l’altra i
es van anar resolent juntes. No gosaria pensar en una carpeta catalana, en el
sentit de dir que tot això rebrà un tractament similar.
—Anem
cas per cas, doncs. La sentència que declara inadmissible la demanda de Josep
Costa i Eusebi Campdepadrós per vulneració de la inviolabilitat parlamentària.
Vau dir que era decebedora. Per què?
—Perquè
ells es queixaven a Estrasburg sobretot de la vulneració l’article 10 [del
Conveni Europeu dels Drets Humans]. Parla de la llibertat d’expressió, que és
un dels drets més protegits. És un dret molt ampli, per bé que té limitacions,
naturalment, i pot arribar a haver-hi moments en què el tribunal digui que no
pot protegir aquesta llibertat quan es tracta de discursos d’odi, en certes
situacions. Però, és clar, aquí parlem de la llibertat d’expressió d’uns
parlamentaris, i en seu parlamentària, i jo gairebé gosaria dir que poden dir
el que vulguin, amb els límits lògics, és clar. La llibertat d’expressió ha de
ser molt àmplia.
—Poc
després, el TEDH va arxivar la demanda del pare del nen mort en l’atemptat del
17-A.
—No
ho entenc. No puc entendre com un jutge únic es treu del davant una demanda com
aquesta, on hi ha hagut un atac terrorista, hi ha hagut morts, un desastre.
—Aquest
jutge únic va dir que no hi havia cap aparença de vulneració de drets.
—Exactament,
es limita a dir això.
—És
estrany que hagi passat una cosa així?
—Molt
estrany. Potser podien haver arribat a desestimar-la, no ho sé, però havent-hi
entrat una mica al fons, i llavors fent una decisió motivada, que ja no la pot
fer un jutge únic. Almenys havia de ser un tribunal de tres jutges, o una sala
de set magistrats.
—En
aquest cas, el del 17-A, els advocats preparen una petició de reconsideració.
Pot tirar endavant? N’hi ha precedents?
—No
n’hi ha, que jo sàpiga. I, en principi, no es pot fer. En principi, la decisió
del jutge únic és definitiva, i ja ho diu el jutge mateix amb sis ratlles: no
admet recurs. Això no obstant, potser sí que aconsellaria de fer un
insistiment, atès que, segons tinc entès, i si no vaig mal informat, es
desclassifiquen documents. Vol dir que hi ha coses o fets que no es van poder
aportar amb la demanda, i menys encara provar, i que pel fet que ara aparegui
informació nova o es desclassifiquin documents, això permet de donar suport a
al·legacions que es van formular en la primera demanda. Per tant, tot i que és
possible que no ho admetin, jo ho intentaria. Per la importància del cas.
—Una
altra causa arxivada recentment fou la de les entitats pel català a l’escola.
Fou el mateix jutge únic, que és el representant d’Àustria. Com s’explica que
sigui el mateix?
—Perquè
és el jutge únic que hi ha designat. Com que ningú no pot ser jutge únic pel
seu propi estat, cada any el president del tribunal designa, en un llistat, els
que faran de jutge únic pels assumptes que s’han de declarar inadmissibles.
Espanya deu tenir assignat aquest jutge, i potser n’hi ha un altre, perquè
poden arribar a ser dos. Andorra, per exemple, ha tingut el jutge únic en
alguna ocasió per a Espanya, però fa anys.
—Amb
quin criteri designen el jutge únic per als assumptes que tenen a veure amb
Espanya?
—Potser
poden tenir en compte l’aspecte de la llengua, si n’hi ha algun que sap
castellà…
—Aquest
jutge representant d’Àustria en sap, perquè havia estat professor convidat en
universitats espanyoles i a l’Amèrica Llatina…
—Aquí
hi teniu l’explicació.
—Per
què hi ha d’haver aquest sistema d’un jutge únic que faci de filtre
d’inadmissió de tantes demandes?
—En
el fons, tot això és per la pressió que ve dels estats mateixos.
—Pressions
dels estats al tribunal?
—Els
estats no poden tenir influència sobre el tribunal del punt de vista
estrictament jurídic. Però hi poden influir en uns altres aspectes, com
l’econòmic. Si el Tribunal d’Estrasburg existeix és perquè els estats han
volgut que existís, i el dia que no vulguin que existeixi s’acabarà. Però, al
mateix temps, el tribunal ha anat creant un cos jurisprudencial important, ha
anat interpretant el Conveni [Europeu dels Drets Humans], ampliant-lo,
llegint-lo a la llum de la situació d’avui. Aleshores, els estats l’han anat
intentant limitar, que no hi hagués tantes demandes, evitar condemnes, perquè
moralment o políticament els preocupa. En una de les últimes modificacions del
conveni van modificar-ne el preàmbul: hi van afegir el que se’n diu el principi
de subsidiarietat, i el marge d’apreciació que tenen els estats…
—Perquè
no s’admetessin tantes demandes.
—Exacte.
Si cada any arriben a Estrasburg 50.000 o 60.000 demandes, arriben a ser
admissibles un 4% o un 5%. Què més volen limitar? Fins al 3%, el 2%?
—I
per això també van crear el jutge únic?
—Sí.
I aquest jutge únic pràcticament no té coneixement del dossier, del plec [de la
demanda]. Aquest plec se l’han mirat uns juristes experimentats, això sí, que
els anomenen rapporteur non judiciaire, o sigui, ponent no judicial, que és qui
en fa la primera lectura i mira si la demanda s’aguanta o no. I a partir
d’aquí, prepara una decisió, que envia al jutge únic amb el dossier.
—El
jutge únic és qui encarrega a un ponent que li prepari una decisió sobre la
demanda?
—No,
no ho encarrega. El jutge únic rep la proposta d’aquest jurista no ponent. I,
quan la té, se la mira i només pot fer dues coses: signar-la o rebutjar-la.
—Qui
decideix quin jurista es mira el dossier de la demanda per proposar al jutge
únic si l’ha d’admetre o rebutjar?
—Serà
un jurista de la divisió on hi ha, en aquest cas, Espanya. Si n’hi ha una
vintena en aquesta divisió, doncs serà un d’aquests.
—Quan
parleu d’una divisió, a què us referiu?
—A
les divisions hi ha agrupats uns quants estats, uns quants juristes que són
d’aquests estats. Per tant, en les demandes contra Espanya el ponent no
judicial serà de la divisió on hi hagi Espanya, i que potser inclou algun altre
estat.
—Quants
estats hi ha agrupats en una divisió?
—No
ho sé, dos, tres o quatre. Per exemple, recordo que es parlava de la divisió
turca, de la divisió francesa… Vull dir que, per exemple, no hi ha una divisió
andorrana, que deu ser inclosa a la divisió espanyola, on potser també hi ha
Portugal.
—El
paper d’aquests ponents, que en els casos que tenen a veure amb Espanya són,
probablement, espanyols, és molt important, doncs.
—És
que el jutge únic es llegeix tot l’expedient? No ho sé, hauríem de pensar que
sí, però jo en tinc dubtes. Es deu llegir un resum dels fets, això sí, que li
han preparat, i un projecte d’inadmissibilitat. El firma o el retorna. Si el
retorna, això se’n va a un tribunal de tres jutges o a sala, que també podrien
declarar inadmissible la demanda, però aleshores ja ho han de fer de manera
motivada.
—Aquests
ponents, quin perfil tenen?
—Normalment
són funcionaris del Consell d’Europa. Tenen una experiència llarga.
—Pot
ser que en un seguit de demandes contra Espanya hi hagi hagut una certa
contaminació de país? I que això expliqui aquest degoteig de causes arxivades
totes juntes?
—Em
puc imaginar per on vol anar, però no ha parlat del jutge nacional.
—El
jutge únic li demana al jutge espanyol el parer a l’hora de decidir si és
admissible una demanda contra Espanya?
—En
principi, la resposta és que no. En principi. Però a la pràctica… A veure, jo
estic segur que aquest jutge únic, abans de signar, com a mínim, ni que sigui
per telèfon, va consultar el col·lega [espanyol].
—En
aquest cas, la col·lega, María Elósegui.
—Ni
que sigui per dir, escolta, de què va això? Hi ha disset morts, una furgoneta
que ha matat tot de gent, es parla d’un imam, es parla de relacions amb el CNI…
No és qualsevol cosa. Jo m’atreveixo a dir que, com a mínim, la jutgessa
espanyola va tenir un coneixement previ d’aquesta demanda. Més enllà del que va
passar, és especulatiu.
—El
que en sabem és el resultat, que es va arxivar.
—El
jutge únic podia haver admès aquesta demanda, i no ho va fer.
—Aquestes
decisions ens poden donar alguna pista sobre què podria dictaminar el tribunal
sobre les demandes dels presos de l’1-O?
—Diria
que no. Em costa de fer el lligam. Com que s’ha denegat la demanda dels
ex-membres de la mesa, això ja indica que es denegaran les altres? Són motius
diferents, són greuges diferents; els que es fan en les demandes dels qui van
estar privats de llibertat són diferents que en aquesta [de Costa i
Campdepadrós], que potser es limiten a l’article 10 [llibertat d’expressió]:
els altres tenen greuges a l’article 5 [dret de la llibertat], a més del 10, i
també del 6 [dret d’un judici just], del 8 [dret de la vida familiar], i
tindran el tractament que els toca.
—L’aprovació
de l’amnistia, a més dels indults i la derogació de la sedició, no pot fer
decaure les demandes?
—No,
ho dubto. Perquè la condició de víctima ja la tenen. El fet que hi hagi hagut
una amnistia –i suposant que els l’apliquin, perquè no l’han aplicat–da a
tots–, independentment de la decisió final que prengui el tribunal, pot ser una
mesura correctora. Però no els treu la condició de víctimes. És a dir, si hi va
haver violacions de l’article 6, del 5, del 8, i ho poso en condicional,
aquestes violacions ja es van cometre. Per tant, ja en són víctimes. Això
podria ser una mesura correctora. Parcialment, no dic totalment. Però
l’amnistia no pot reparar, per exemple, els anys de presó que han complert
aquesta gent. Caldrà veure quina apreciació en farà el tribunal.
—El
fet que s’hagi derogat la sedició i que a alguns els hagin aplicat una amnistia
es podria considerar una reparació?
—Així
ho podria interpretar el tribunal. Per això el que puc dir en aquest moment és
que l’amnistia, per si mateixa, no els treu la qualitat de víctimes. En què pot
influir, doncs? Bé, doncs que l’estat, en certa manera, admet que algunes coses
no es van fer bé, i ja és un fet també reparador de les eventuals violacions.
Perquè quan el tribunal fa una sentència i diu que declara que s’ha violat
l’article 10 o el que sigui del conveni, diu que l’estat prengui totes les
mesures que estimi adequades per a reparar-lo, i també aquelles necessàries
perquè no es repeteixi. És veritat que rarament el tribunal diu com ho han de
fer. Perquè això pot causar que l’estat involucrat hagi de fer una modificació
legislativa.
—I
qui controla que l’estat condemnat repari les vulneracions comeses?
—Tot
això queda sota control del Comitè de Ministres del Consell d’Europa, que és el
que té la competència de seguir l’execució de les sentències que dicta el
tribunal. El tribunal, per si mateix, no té poders executius.
—Però
què pot fer el Comitè de Ministres, si veu que no s’executa la sentència?
—Tenen
una capacitat política. És una entitat política que passa comptes, quan es
reuneix periòdicament. A veure, Espanya, teniu divuit sentències pendents
d’execució; França, en teniu vint-i-cinc. Què passa? Els altres contesten, bé,
n’hi ha tres per a les quals s’estudia un projecte de llei per modificar allò
que el tribunal ens va dir; unes altres tres són indemnitzacions econòmiques i
esperem que s’aprovi el pressupost per poder pagar… Se’n va fent un seguiment.
Normalment, i salvades algunes situacions políticament molt complicades, i hi
ha alguns exemples en què no entraré, les sentències se solen executar. Perquè
en aquest passament de comptes que fan tenen la força política d’obligar-s’hi
els uns als altres.
—És
una qüestió de reputació?
—Naturalment,
i moral, política.
—En
el cas dels presos de l’1-O, és més factible que la sentència vingui per
qüestions més de forma que de fons? Per exemple, per la vulneració del jutge
predeterminat per llei o la manca d’aparença d’imparcialitat?
—No,
no, tot això és important, i pot venir per aquí. Si havien de ser jutjats a
Barcelona o a Madrid, tot això són greuges que han estat formulats.
—En
totes aquestes demandes, els damnificats denuncien la vulneració de l’article
18 del Conveni, és a dir, el que té a veure amb l’abús de poder de l’estat
contra ells en el sentit més ampli. Pot tenir recorregut?
—
Tinc poc record de violacions del 18. Han de ser situacions molt flagrants en
què d’una manera molt clara es vegi que el que s’ha fet és aplicar el Conveni
mateix en un sentit negatiu.
—És
a dir, aplicar un dret penal de l’enemic.
—Exactament,
per exemple. El que ara se’n diu lawfare.
—Si
el tribunal resolgués que els van vulnerar el dret del jutge predeterminat per
llei, podria tenir com a conseqüència l’anul·lació o repetició del judici?
—D’anul·lació
de condemnes no n’hi haurà perquè el Tribunal Europeu no té aquesta
competència. A la legislació espanyola es va afegir fa uns quants anys que una
sentència ferma pot ser revisada després d’una sentència condemnatòria del
Tribunal Europeu de Drets Humans. Però no hi dóna un caràcter obligatori, sinó
que es podrà fer a instància de la persona afectada. Per tant, és previst i es
podria demanar que es revisés. Ara també s’ha de veure quina utilitat i quin
interès pot tenir-hi l’inculpat mateix. La qüestió és prevista, sobretot en
judicis que es poden considerar que no han estat equitatius o que la persona no
ha tingut el judici equitable que imposa l’article 6 del Conveni.
—Tenint
en compte el moment en què es troben a nivell de procediment aquestes demandes,
pot ser que la sentència sigui qüestió de mesos o que pugui ser aquest mateix
any?
—Podria
ser qüestió de mesos, però no goso afirmar-ho perquè no conec la situació
processal exacta. Ara es podrien trobar en la fase de redactar sentència.
—Com
es desenvolupa aquesta fase de redacció de la sentència?
—També
és llarga, perquè els juristes l’han de preparar i hi ha les primeres
deliberacions d’examen del projecte de sentència. Després hi ha un vot
provisional, en què els jutges aporten els seus parers i opinions, fins que es
passa al vot definitiu. I encara a partir del vot definitiu els jutges
dissidents, que no hagin votat amb la majoria, sigui en un sentit o en un
altre, redacten una opinió separada, que pot ser dissident, però també pot ser
concordant, de vegades.
—I
ací quina capacitat d’influència pot tenir la jutgessa espanyola?
—Aquí,
a diferència del jutge únic, això ja s’ha acabat. Això és en mans d’una sala de
set jutges, més tres suplents. I ja hi ha uns juristes assignats que porten el
cas. I possiblement ja hi ha un ponent nomenat.
Opinió:
En resum, queda molta feina a fer encara i, òbviament, el
fet que hi hagi víctimes reclamant més llum en tanta obscuritat em dona el goig
de poder dir que tanta feina feta des de la UAVAT per localitzar-los i
assessorar-los com millor hem pogut ha estat un honor.
De la mateixa manera que quan vaig patir l'atemptat a
Hipercor no vàrem tenir cap mena de facilitats per poder contactar entre les
pròpies víctimes, situació que s’ha repetit amb els atemptats de l’agost de
2017, haver fet aquesta tasca ara ha estat un repte que encara continuarem
mentre quedin forces…

No hay comentarios:
Publicar un comentario