10 febrer 2025
“La
policia és una de les herències més enverinades que va deixar el franquisme”
David
Ballester, historiador
Els
governs passen, però la policia queda. Aquesta frase sintetitza la tesi del
llibre de David Ballester Una historia de la policía española: De los grises y
Conesa a los azules y Villarejo (Pasado & Presente, 2024).
Doctor
en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona, Ballester
ha centrat part de la seva tasca d’investigació en la repressió, l’ordre públic
i les forces policials durant la dictadura i l’anomenada Transició. A més
d’escriure la història dels cossos de seguretat espanyols des del franquisme
fins ara, també ha posat nom i cognoms a 134 víctimes de la violència policial
entre 1975 i 1982.
La
fi del franquisme no va comportar canvis profunds en les estructures policials.
Aquest continuisme perdura fins als nostres dies?
Una
de les pàgines més fosques i amb més renúncia de laTransició va ser el fet
d’heretar els cossos policials de la dictadura i que, de la nit al dia, només
amb petits canvis terminològics, es convertissin en els cossos policials de la
democràcia. Aquesta manca de depuració va tenir unes conseqüències evidents: si
la policia és una de les herències més enverinades que deixa la dictadura, en
democràcia s’acaba convertint en un dels problemes més apressants. Podríem dir
si fa no fa el mateix de l’àmbit judicial. Però, per altra banda, també és cert
que ja faprou temps per esmenar el que en aquell moment no es va voler, no es
va poder o no es va considerar oportú fer. Hi ha hagut prou temps per intentar
reformar una institució especialment difícil de gestionar, però el bipartidisme
imperant ha mantingut com un acord tàcit que era millor no tocar res, no
entrar-hi i no remenar. I això ha perpetuat una sèrie de vicis que estan
enquistats encara avui i que probablement es van evidenciar en els últims temps
amb el Procés.
Quant
ha pesat el “no voler” i quant el “no poder”?
És
evident que la Transició –i aquí subscric el que diu el professor Pérez Royo–
es va fer com es va poder. Hi havia un context molt difícil, sobretot hi havia
molta por d’una involució, i es va adoptar una cautela, una prudència i un
pragmatisme que es va traduir en renúncies. Però, encara que en aquell context
impulsar una depuració policial hagués comportat una resposta molt dura dels
sectors més immobilistes heretats de la dictadura, també és cert que va mancar
coratge i determinació política. No ens enganyem, malgrat que als carrers un
dels crits que més se sentia durant les manifestacions era “cuerpos represivos,
disolución”, a l’hora de la veritat, a partir de les eleccions del 1977, que
van convertir l’extrema esquerra en extraparlamentària, gairebé ningú no tenia
en el seu programa la depuració. Martín Villa, ministre de l’Interior
[1976-79], menteix en les se-ves memòries quan diu que socialistes i comunistes
li exigien constantment la depuració de la policia.
Quin
paper va jugar aquest personatge en el continuisme que descrius?
Rodolfo
Martín Villa és l’home clau de la Transició en l’àmbit de l’Interior: fa la
llei policial i és el braç dret del president Adolfo Suárez. Als meus alumnes
sempre els ensenyo una fotografía que és molt significativa i explica moltes
coses de la Transició. És de l’any 1965, d’un acte del moviment del partit únic
de la Falange, que té lloc a Mota del Cuervo, un poble de la provincia de
Conca. S’hi veu una tarima amb domassos i estan commemorant un discurs
pronunciat per José Antonio Primo de Rivera trenta anys abans, el 1935. A la
imatge apareixen tres joves cadets del Movimiento, amb l’uniforme, amb la
camisa blava: Adolfo Suárez, Rodolfo Martín Villa i Juan José Rosón. És a dir,
el penúltim secretari general del partit únic de la dictadura, que és el primer
president de la democràcia, i els que seran els seus dos homes forts de
l’Interior, Martín Villa i Rosón, al costat. La instantània posa de manifest
qui va tenir les brides de la Transició i prefigura moltes coses d’aquesta
Transició i de l’ordre públic. Aquests blaus convertits en neodemòcrates van
haver de gestionar un procés que probablement no era del seu gust, però veien
que era inevitable fer les concessions mínimes. Encara que al final van haver
d’anar molt més lluny del que desitjaven, l’important era que el procés el
conduïen ells.
La
gestió del PSOE de Felipe González tampoc va ser diferent?
Els
socialistes van optar pel pragmatisme. Quan el Titanic socialista ja estava
fent aigües, el 1993, ofegat per la corrupció, pel tema dels GAL i per la crisi
econòmica, Felipe González va encarregar el ministeri de l’Interior i Justícia
a un magistrat que no era militant del PSOE, Juan Alberto Belloch. Aquest va
intentar netejar tota la podridura heretada de la dictadura i corregida i
augmentada pels nefastos exercicis de José Barrinuevo i José Luis Corcuera,
però senzillament ja era massa tard. ETA és la gran excusa que tindrà tant la
UCD com el PSOE per no tocar els policies heretats de la Brigada Politico social,
conculcadors dels drets humans i torturadors. Els uniformats, per altra banda,
saben que hi ha una superestructura política que s’adequarà més o menys als
seus plantejaments i formes d’actuar, però que en tot cas és un mal menor i
temporal.
La
no depuració dels cossos policials ens porta a parlar de pèrdua de vides
humanes. Més enllà de les morts per raons polítiques, tu has documentat els
assassinats per “excessos policials” entre 1975-1982.
He
fet alguna modificació de la llista i ara ja he documentat 135 morts en mans de
les forces de seguretat de l’Estat durant la Transició, com a resultat
d’excessos policials, víctimes d’una brutalitat que era la norma d’actuació. La
majoria, més de noranta, són per gallet fàcil, però també n’hi ha cinc per
tortures i 37 durant la repressió de manifestacions, vagues, etcètera.
Quina
mena de situacions són les de gallet fàcil?
Discussions
entre un policia armat i un ciutadà, que es produïenen una discoteca o a la
barra d’un bar. Sovint són policies amb copes de més. També la Guàrdia Civil
mata més d’una dotzena de ciutadans en controls mal senyalitzats. Precisament,
destaco la mort en un control d’aquestes característiques d’un nen de dos anys.
Hi ha també intents d’identificació o de detención que normalment acaben amb un
tret per l’esquena, quan les normatives internacionals diuen que la millor
detenció, si corre perill una vida, és no fer-la. Hem de tenir en compte que
dels 37 morts per la repressió policial en mobilitzacions durant laTransició,
una quarta part no eren manifestants, sinó gent que passava per allà. Durant
set anys seguits, la policia mata un ciutadà de forma arbitrària cada divuit
dies. És un degoteig constant. Quan els agents perpetuaven aquestes actuacions
estant de servei, la impunitat estava garantida. Quan no estaven de servei
podien acabar fent front a algunes penes de presó, però mai excessivament
contundents.
Com
expliques que tants anys després no hi hagi hagut memòria i reparació
d’aquestes víctimes?
Hauríem
de posar-ho en el mateix cistell de la manca de memòria col·lectiva, que és una
de les grans malalties de la societat espanyola d’avui. Si encara no hem tret
els morts de les cunetes de la Guerra Civil i dels anys quaranta, què podem
esperar sobre les víctimes dels setanta o principis dels vuitanta? En alguns casos,
la lluita constant i heroica dels familiars d’aquestes víctimes ha aconseguit
rescabalar la seva memòria i algun tipus de reconeixement, sobretot al País
Basc i a Navarra, on hi ha lleis molt recents que reconeixen les víctimes
d’abusos policials. En canvi, a escala estatal, això encara està per fer.
La
temuda policia secreta del franquisme, la Brigada Politico social,es va
dissoldre el 1976. On van anar a parar els agents que en forma-ven part?
La
Brigada es dissol, però els agents amb les seves pràctiques es traspassen a la
Brigada d’Investigació Criminal. Aquests agents de policia continuaran fent
carrera amb l’arribada de la democràcia, els ascendiran i condecoraran, no
hauran de fer front a les seves responsabilitats i, lògicament, protagonitzaran
excesos que seran denunciats per alguna premsa. Els règims de la democràcia
seran molt contemplatius i tolerants amb determinades pràctiques heretades de
la dictadura. Hem de tenir en compte que la reforma de Belloch pretenia acabar
amb la tortura, gaire-bé vint anys després de les primeres eleccions
democràtiques.
De
fet, el Tribunal de Drets Humans d’Estrasburg ha condemnat l’Estat espanyol
fins a onze vegades per no investigar denúncies de tortures.
És
evident que la tortura és una xacra que s’ha perpetuat durant dècades a
Espanya. No hi ha hagut compromís d’erradicar-la. El fet que el Tribunal de
Drets Humans d’Estrasburg hagi condemnat reiteradament l’Estat espanyol per no
investigar degudament possibles delictes d’aquesta mena no deixa de ser significatiu,
a la vegada que també ho podem considerar la punta de l’iceberg. Que d’aquestes
condemnes, set estiguin relacionades amb l’actuació negligent del ministre de
l’Interior actual, Fernando Grande-Marlaska, quan era jutge d’instrucció, no
deixa de ser gairebé una broma de mal gust, per dir-ho d’una manera suau. A
més, la impunitat dels torturadors és axial per a la continuïtat de la tortura.
No només poques vegades acaben jutjats, sinó que quan són condemnats no reben càstigs
gaire exemplars, i fins i tot en nombroses ocasions són indultats, tant per
socialistes com per populars. S’ha arriba ta aplicar aquesta mesura de gràcia a
un agent condemnat en dues ocasions per aquest delicte.
Quan
hi ha agents policials que cometen abusos, moltes vegades es parla
d’extralimitacions, com si fossin conductes individuals. És la impunitat que
comentes el que les alimenta?
La
majoria saben que les seves extralimitacions seran emparades pels seus
superiors, que en pocs casos arribaran a instàncies judicials i que, en tot
cas, les repercussions seran mínimes. Hi ha un cas que és especialment grotesc.
El 1979 hi ha una gran mobilització mundial contra l’energia nuclear, arran
d’un accident a la central nord-americana de Harrisburg. Arreu del món es
mobilitzen milions de persones, i l’única mort que hi ha és a l’Estat espanyol.
A Tudela, un guàrdia civil dispara un tret contra una manifestant, Gladys del
Estal, que estava asseguda a terra. La van acusar d’intentar treure el
subfusell a l’agent i, com en el 80% dels casos, la versió oficial falta a la
veritat. El guàrdia civil serà jutjat, condemnat a dos anys de presó, on no
entrarà sinó que continuarà dins el cos. No gaires anys després serà condecorat
a Tudela, on havia matat l’activista. Sistemàticament, els agents que
conculquen els drets humans i cometen excessos no són expulsats del cos, sinó
que fins i tot són ascendits.
Ara,
el Ministeri de l’Interior s’acull a la llei de secrets oficials per no facilitar
informació sobre les infiltracions policials descobertes per la Directa. La
normativa també contribueix a la impunitat?
La
llei de secrets oficials és el millor blindatge per l’opacitati la impunitat
que tenen determinades actuacions policials. És una llei franquista que ni el
govern més progressista de la història s’atreveix a tocar. És la millor
garantia perquè determinades pràctiques quedin impunes, perquè no es puguin investigar
ni judicialitzar. En definitiva, perquè es perpetuïn. La infiltració policial,
teòricament, està destinada a unes situacions molt concretes de criminalitat
greu, però s’està aplicant de forma generalitzada als moviments. És completamente
absurd i inexplicable.
Dins
els cossos policials espanyols hi ha un biaix ideològic cap a la dreta? Com es
tradueix en la praxi policial?
En
el darrer capítol del meu llibre faig un fresc dels problemas que té la policia
espanyola avui: el racisme i la xenofòbia, l’animadversió al col·lectiu LGTBI,
el mètode d’infiltració policial, el sindicalisme decantat clarament cap a
l’extrema dreta o les unitats d’intervenció policial que carreguen sovint de
forma massa contundent i excessiva. Aquestes problemàtiques esquitxen la institució
policial. És cert que hi ha milers d’agents que fan la seva tasca professional
tan bé com un escombriaire, un professor, un catedràtic o un farmacèutic. Però
no podem continuar combregant amb la versió que emana d’instàncies ministerials
segons la qual, quan es produeix un abús policial, sempre és un fet aïllat.
També afegeixo que la policia espanyola no deixa de tenir problemes similars
als d’altres cossos policials a Europa. Per exemple, la presència de l’extrema
dreta es repeteix a Grècia, Alemanya o Portugal.
Pel
que fa a recursos humans i econòmics, quines característiques té la policia a
l’Estat espanyol en relació amb el conjunt d’Europa?
Espanya,
tradicionalment, ha tingut una de les ràtios més altes d’agents per habitants.
Això no es tradueix en una major eficàcia, sinó en duplicitat de funcions i en
un nombre excessiu de cos-sos policials. Tenim el Cos Nacional de Policia, la
Guàrdia Civil, les policies autonòmiques, les policies locals, la policia
fiscal, la policia portuària... Fins i tot, les associacions de la Guàrdia
Civil han elaborat un document amb el qual denuncien l’excessiu nombre d’agents
i la superposició entre dues estructures policials que normalment haurien de
col·laborar, però que sovint es donen l’esquena o, en el pitjor dels casos, es
fan la traveta.
Amb
tot, a què atribueixes que bona part de la historiografia sobre els cossos
policials estigui escrita pels mateixos cossos policials?
En
general, hi ha pocs assajos sobre la policia, a diferència d’altres països
europeus. I el poc que hi ha, en general, s’escriu desde dintre. Parlen de la
seva “empresa” i, per tant, no llençaran pedres sobre la seva pròpia teulada.
Per altra banda, quan els historiadors intentem aproximar-nos a la institució
policial,topem amb la dificultat per accedir als arxius policials que són escassos
i estan mal classificats.

No hay comentarios:
Publicar un comentario