04 desembre 2024
Les
ferides revelades del conflicte basc
El
fotògraf navarrès Clemente Bernad presenta aquests dies a La Virreina de
Barcelona una mostra del seu treball de seguiment de dues dècades de violències
polítiques al País Basc. La tria d'imatges, extretes d'un llibre amb el mateix
títol que l'exposició, 'Cerca de aquí / Hemendik Hurbil', plasma els diverses
arestes del dolor, amb una voluntat més polièdrica que neutral. Alhora, el
treball es complementa amb una faceta de documentalista a partir de la
recuperació dels arxius fotogràfics del clausurat diari 'Egin'
Fins
al 25 de gener, La Virreina de Barcelona Centre de la Imatge acull l’exposició
Cerca de aquí / Hemendik Hurbil de l’artista Clemente Bernad (Pamplona, 1963).
La mostra es conforma a partir d’un recull de fotografies que exploren el
conflicte basc entre els anys 1987 i 2018. Paral·lelament, Bernad ha publicat
un llibre fotogràfic amb el mateix títol, on combina imatges impactants amb
textos poètics, que ofereixen la seva visió personal d’uns fets que va marcar profundament la societat basca
durant més de tres dècades.
Encara
que les imatges de Bernad podrien encaixar en els marges del fotoperiodisme,
paradoxalment mai han estat publicades a la premsa ni en altres mitjans de
comunicació convencionals. En aquesta sèrie de fotografies, l’artista adopta un
punt de vista que s’allunya de la perspectiva habitual: en lloc de situar-se al
costat de les forces policials, com solia fer el periodisme oficial, Bernad
opta per una posició més central, per comprovar “què passa quan ens situem al
mig”. Aquest enfocament no pretén ser totalment equidistant, però sí que
ofereix una visió més matisada sobre un conflicte d’alta complexitat que on les
figures de víctimes i agressores es reprodueixen des de multiples plans.
Canviar
el punt de vista
El
recorregut de l’exposició s’inicia amb un passadís estret format per un túnel
de vint fotografies que conviden el públic a submergir-se en la complexa
realitat basca del darrer quart de segle. Cada imatge requereix una observació
detallada per desxifrar els peus de foto i els textos que l’acompanyen,
generant una narrativa fragmentada que evoca la naturalesa caòtica i
imprevisible d’aquest moment històric. Aquest enfocament permet que qui s’ho
mira experimenti la mateixa sensació de desorientació i recerca que devien
experimentar els testimonis presencials d’aquella realitat marcada per dècades
de tensions i violència. L’experiència immersiva d’aquest túnel crea una
atmosfera d’intimitat i reflexió, portant el públic a una lectura pausada i
conscient del que està veient. Tanmateix,
les imatges de l’autor s’intercalen també amb altres extretes de l’arxiu
del diari *Egin*, recuperades després de la clausura del mitjà l’any 1998.
Bernad va poder accedir a la nau on s’emmagatzemava i va recuperar imatges deteriorades
per convertir-les en peces de suport de la seva obra.
A
mesura que es continua avançant, l’escenari s’expandeix amb una paret
monumental saturada amb més de trenta reproduccions fotogràfiques. Aquesta
saturació visual simbolitza el procés minuciós i esgotador d’edició i selecció
que Clemente Bernad ha dut a terme al llarg dels anys per donar sentit al seu
arxiu. Aquí el visitant es veu forçat a detenir-se, a fer una pausa per
processar la informació acumulada en cada instantània, tal com l’artista ha fet
en el seu recorregut personal i professional. Entre les imatges més destacades
en destaca una de Pamplona, capturada el 1987, i una altra del 4 de maig del
2018 a Kanbo (a Iparralde), coincidint amb la Declaració d’Arnaga, que va
marcar simbòlicament la dissolució d’ETA.
Aquestes
fotografies no només documenten moments històrics, sinó que també transmeten
una profunda càrrega emocional i simbòlica. Segons l’autor, són testimonis
d’una “violència que peca d’una viscositat perversa”, on la tensió i el dolor
queden atrapats en un bucle sense fi. La seqüència aparentment irregular i
desordenada de les imatges trenca amb la narrativa lineal típica del
fotoperiodisme, i qüestiona així el paper dels mitjans de comunicació en la
construcció del relat històric. Aquesta aproximació artística busca desmuntar
la percepció simplista del conflicte, invitant el públic a reflexionar sobre la
complexitat dels fets i a reconsiderar la seva comprensió del passat recent del
País Basc.
Poesia
per recosir
L’impacte
de l’exposició troba una expressió més profunda en el llibre fotogràfic
paral·lel, on Bernad aconsegueix capturar les tensions, el dolor i els matisos
d’aquells anys a través d’una sèrie de fotografies en blanc i negre, combinades
amb textos breus escrits per persones que han viscut de prop el conflicte.
Aquestes línies ofereixen un context addicional i una reflexió personal que
enriqueix el relat visual. Les pàgines, a més, estan travessades pels versos
del poema “Nire aitaren etxera” (La casa del meu pare) de Gabriel Aresti, que
actuen com a fil conductor, evocant una connexió profunda amb la terra basca i
les seves arrels, i aportant una dimensió espiritual i emocional que
transcendeix el pur relat documental. I s’acompanyen d’imatges d’arxiu, com una
forma de marcar un ritme lent, feixuc, pesat de l’obra i del mateix conflicte.
Una
secció central del llibre –aquí amb fotografies en color– es dedica als
esdeveniments que envoltaren el tancament del diari Egin, l’any 1998, per ordre
del llavors jutge de l’Audiència Nacional espanyola Baltasar Garzón, que va
obrir un procediment contra els seus responsables pel fet de formar part de
l’entramat d’ETA (onze anys després la justícia declararia que l’activitat del
rotatiu era lícita . Aquestes imatges a color simbolitzen un canvi de
perspectiva, destacant el control mediàtic i la repressió que es va exercir
sobre certs sectors de la societat basca. En conjunt, el llibre aconsegueix una
combinació notable de fotografia, prosa i poesia, creant una obra d’una
profunditat i una evocació que va més enllà del document per oferir una visió
íntima i humana d’un període fonamental en la història basca.
No hay comentarios:
Publicar un comentario