martes, 21 de agosto de 2018

18 agost 2018 (16.08.18) (17) 3/24 (link entrevistes)

18 agost 2018 (16.08.18) 

Quan ha passat un any del malson del 17A, les seqüeles encara són molt presents en les víctimes dels atemptats, que van causar 16 morts i més de 130 ferits a Barcelona i Cambrils.
Testimoni presencial de l'atropellament
A vegades, quan es parla d'atemptats, es tenen poc en compte els testimonis presencials. L'Ana Cortés acabava de sortir delk metro quan va veure com la furgoneta baixava Rambla avall. Té gravat a la retina tot el que va veure i, encara ara, en pateix seqüeles. Va tardar un mes i mig a tornar a sortir de casa. Durant aquest temps, ha tingut atacs d'angoixa i ha hagut d'agafar la baixa laboral. No ha pogut tornar a la Rambla.
"Vaig sentir crits, em vaig girar i hi havia gent sagnant, gent al costat, cossos volant, la furgoneta anava buscant grups de gent..."
"Em vaig haver de buscar un psicòleg privat i, gràcies a aquest psicòleg, em va treure les pors més fortes"
La pèrdua d'un fill
La família Martínez, de Rubí, va perdre el fill de 3 anys i el tiet avi a la Rambla de Barcelona. Ha passat un any, però el seu relat és trencador. Javier Martínez, elpare del Xavi, assegura que nohan rebut suficient suport institucional i mantenen que no només els que van morir han de ser reconeguts com a víctimes, sinó també les seves famílies.
"Vaig deixar el meu fill a l'hospital mort i vaig agafar les sabates que em van donar els Mossos d'Esquadra"
"Com a persona et dic que m'he sentit molt sol, molt, molt, molt sol"
Tornar a néixer
Rubén Guiñazu va resultar ferit greu a l'atemptat de Cambrils. Va estar deu dies a l'UCI i, quan es va despertar, assegura, va néixer de nou. Aquella nit del 17 al 18 d'agost estava al passeig de Cambrils amb la seva parella, la Núria. Tots dos continuen en tractament psicològic.
"Pànic en vaig sentir quan em vaig treure el ganivet"
"Per part meva, he tornat a néixer després de l'atemptat"
Una família musulmana que era a la Rambla
La família El-Ouabi eren a la Rambla de Barcelona el dia de l'atemptat. Youssef el-Ouabi explica que ells també son berebers i provenen de la mateixa zona que els autors materials dels atemptats. La seva presència evidencia com els musulmans pateixen també el terrorisme jihadista.
"Gairebé a la zona de la Boqueria, on hi ha el quiosc, hi havia la furgoneta. Hi havia gent cridant Què passa? Què passa?' Calia salvar-se de qualsevol manera "
"Jo soc musulmà, amazic, practicant, i conec l'Islam de l'A a la Z. No hi ha cap paraula ni text a l'Alcorà que digui que pots fer mal a ningú, de cap religió. L'Islam és pau"
El dolor de la família de Pau Pérez
En Pau Pérez va morir a ganivetades a mans de l'autor de l'atropellament de la furgoneta de la RambEra al seu cotxe a la zona universitària quan Younes Abouyaaqoub li va treure la vida i es va fugar amb el seu vehicle. Quan la policia va localitzar al cotxe a Sant Just Desvern, hi van trobar el cos d'en Pau. Tant els seus pares com el seu germà, en Guillermo, agraeixen el suport de familiars i amics durant aquest any:
"Em comuniquen que el meu germà era el noi que hi havia al darrere del Ford Focus blanc"
"Agafes forces, hi haurà dies que et trobes millor, dies que et trobes pitjor. Els dies que et trobes pitjor, lògicament, tot es fa molt més agut. I els dies que et sents millor el notes a ell, que t'està empenyent"
Més de 150 atesos per la UAVAT
La Unitat d'Atenció i Valoració dels Afectats per Terrorisme, la UAVAT, es va crear arran dels atemptats de fa un any amb la voluntat d'atendre les persones afectades en l'àmbit psicològic i l'assessorament jurídic.
Després d'un acord firmat amb l'Ajuntament de Barcelona, s'han dedicat a fer el seguiment de tots afectats. Des que va entrar en funcionament, la UAVAT ha atès 150 persones afectades pels atemptats de la Rambla, la Diagonal, Cambrils i l'explosió d'Alcanar. El 80% no coneixia els seus drets com a víctimes abans de contactar amb la unitat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario