viernes, 17 de enero de 2025

17 gener 2025 (2) elmon.cat (opinió) (link)

 

 

17 gener 2025 



L’Estat va ser igual de negligent amb els confidents el 17-A que l’11-M

Les conclusions de la comissió d'investigació de l'11-M o la sentència d'Hipercor, claus per entendre la negligència amb Es-Satty que va permetre el 17-A

Aquesta setmana, un dels grans misteris dels darrers anys ha començat a aclarir-se. La relació de l’imam de Ripoll, Abdelbaki es-Satty, amb els cossos i forces de seguretat de l’Estat i els seus serveis d’intel·ligència. Aconseguir dades sobre aquesta relació tèrbola ha costat no només anys i panys, sinó Déu i ajuda. De fet, ha calgut una inèdita carambola electoral que ha donat a Junts capacitat de pressió per tal de forçar a un govern espanyol a desclassificar documentació, que no vol dir tota, sobre l’imam considerat el cervell de la cèl·lula jihadista que va perpetrar els atemptats de Barcelona i Cambrils de 17 d’agost de 2017.

Una documentació que mostra la relació d’informador de l’imam amb agents estatals i el control que els serveis de seguretat li van fer es va allargar fins, suposadament, dos mesos abans d’anar a treballar a Ripoll, el febrer de 2015. El cas d’Es-Satty, però, més enllà de l’opacitat que fins ara ha envoltat la seva figura i la seva relació amb els cossos i forces de seguretat, mostra que l’Estat espanyol no ha fet els deures ni ha corregit errors després d’altres casos gravíssims com l’11-M o l’atemptat d’Hipercor, en què va ser determinant una estructura de seguretat negligent o passiva amb els informadors o les amenaces.

En un cas, per refiar-se de col·laboradors dels serveis de seguretat que van protagonitzar una massacre a Madrid. I, en l’altre, per la negligència per no creure’s una amenaça com un avís d’una bomba en un concorregut supermercat de Barcelona. Tot plegat alimenta la tesi que l’atemptat del 17-A va ser sobretot, una clamorosa errada de seguretat i d’intel·ligència de l’Estat. I més, tenint en compte que fonts de cossos policials i d’intel·ligència que actuen a Catalunya, en conversa amb El Món, adverteixen que els “confidents mai no són de fiar, normalment fan el doble joc”.

Documents i confidències

Finalment, el Consell de Ministres i el Congrés de Diputats ha desclassificat un total de 34 pàgines sobre la relació que mantenia el Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI) i el Servei d’Informació de la Guàrdia Civil amb l’imam de Ripoll. Un total de sis entrevistes, amb recollida d’informació oral i per escrit, sobre els seus coneixements sobre jihadisme, cosa que el convertia en un informador. A més, van fer-li un informe grafopsicològic que el definia com una persona amb una “alta intel·ligència”.

Un altre gruix de documents desclassificats és la declaració que l’exdirector del CNI, el general Félix Sanz Roldan, a la comissió de control dels crèdits destinats a despeses reservades del Congrés de Diputats, és a dir, la comissió de matèries secretes i reservades. En aquesta compareixença, Sanz Roldán va emfatitzar que van descartar continuar el seguiment d’Es-Satty perquè la informació que donava no era rellevant, el desembre de 2014. És a dir, dos mesos abans d’anar a Ripoll a treballar d’imam, tot i que encara va rebre a la mesquita on exercia tres visites del Cos Nacional de Policia. “Es va decidir abandonar el seguiment de les activitats d’Es-Satty”, va sentenciar Sanz Roldán.

Un abandonament, en tot cas, que va costar 17 vides i centenars de ferits en un episodi colpidor per a la societat catalana, que va ser seguit d’una llarga lluita política, social i judicial per aclarir el cas i les circumstàncies que fins i tot ha arribat al Tribunal Europeu de Drets Humans d’Estrasburg, amb una demanda contra Espanya per vulneració del dret a saber la veritat. Els informes desclassificats i el reconeixement posterior dels atemptats de la persona que durant més temps ha dirigit els serveis d’intel·ligència de l’Estat del descontrol d’un personatge relacionat amb el jihadisme encara palesen més la negligència de l’Estat o com va fer el sord a les exigències legals.

L’11-M, un model de confidents a evitar

El cas d’Abdelbaki es-Satty indic que no es va fer cas de les profuses conclusions de la Comissió d’Investigació dels atemptats de l’11 de Març de 2004 que es va celebrar al Congrés de Diputats. Una comissió dura i intensa que va aprovar el 30 de juny de 2005 unes conclusions per la majoria parlamentària al voltant del PSOE de José Luis Rodríguez Zapatero, però també cada grup parlamentari va deixar constància de les seves conclusions particulars. Ara bé, en el cas de les conclusions conjuntes és especialment rellevant com es va apuntar a les figures dels confidents dels cossos i seguretat de l’Estat, amb el benentès que l’actuació de diversos informadors de la policia van ser peces indispensables per cometre els atemptats, en tasques com ara el subministrament dels explosius per fer-los esclatar en quatre trens de Rodalies de Madrid.

De fet, les conclusions van tenir un apartat especial sobre els confidents. “A la feina desenvolupada per la Comissió hem detectat que la figura del confident/informant és un recurs necessari per a la tasca policial”, admetien les conclusions. Però advertia que és “una figura que sempre s’instal·la en els límits de la legalitat, tot i que aporta determinada informació d’interès policial, que moltes vegades prové de l’altra banda de la frontera legal”. En aquest sentit, la Comissió entenia que “la relació entre el confident i el policia queda sempre a l’atzar de la seva personalitat i dels seus interessos particulars”. Una situació delicada davant el “caràcter públic innegable, el del policia, amb el consegüent risc jurídic que això comporta, tant per a aquest com per a l’interès que protegeix”. A més, ja advertia que l’aleshores “separació de funcions policials entre CNP i Guàrdia Civil” arrossegava la “duplicació del risc jurídic i el risc jurídic esmentat es duplica i, per descomptat, el risc de fracàs policial augmenta“.

La comissió considerava “imprescindible regular legalment i reglamentàriament la figura de l’informador policial, per definir els límits i les bases de col·laboració de les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat amb els seus informadors”. L’objectiu era crear una normativa que havia de permetre, entre altres coses, la gestió centralitzada d’una base de dades “d’informadors policials”. Fins i tot, la comissió apostava per incrementar els pagaments per la informació que es podia obtenir, sobretot, en matèria de lluita antiterrorista. En conclusió, la comissió reclamava regular i endreçar les “disfuncions” que suposava la figura del confident. Tot, en el context del pitjor atemptat jihadista que ha viscut Europa occidental. El 2017 cap d’aquestes advertències van funcionar o, en tot cas, no van ser operatives, perquè es va considerar que l’imam, suposadament, no era cap risc. Tot i que va ser una afirmació subscrita set mesos després dels atemptats i després d’una greu crisi política a Catalunya i l’Estat arran del referèndum del Primer d’Octubre.

El cas Hipercor: “La policia, senzillament, no va fer res”

No és la primera vegada que el mateix Estat reconeixia la negligència de l’Estat. Encara que sembli una paradoxa. I també per un atemptat comès a Barcelona. En concret, l’atemptat d’Hipercor a la capital catalana el 19 de juny de 1987. En aquella ocasió, tant la sala del Contenciós Admnistratiu de l’Audiència Nacional com posteriorment les sentències en cassació davant el Tribunal Suprem van obligar a l’Estat a pagar milions de les antigues pessetes a les víctimes de la massacre que va provocar 21 morts.

El maig de 1994, la sala del Contenciós de l’Audiència Nacional, en el cas Cabrerizo, condemnava l’Estat a pagar 45 milions de pessetes a un home que havia perdut la seva dona i dues filles en la tragèdia per la inacció policial. Els jutges van ser més que contundents: “No és que diguem que la policia no va fer correctament el que havia de fer; és que, senzillament, no va fer res, i això plegant-se a interessos comercials molt defensables, cert, però no a qualsevol preu de vides humanes”.

Aquesta mala praxi policial també es va reflectir en la sentència de juliol de 1997 de la sala contenciosa del Tribunal Suprem que també reconeixia diverses indemnitzacions, fins a un total de 112 milions, per la responsabilitat de l’Estat en les conseqüències de l’explosió del cotxe bomba. Els magistrats no es van mossegar la llengua i van concloure que “es va produir una certa passivitat o per dir millor conducta omissiva de les Forces de Seguretat – sens dubte determinada per la subjectiva impressió que es tractaria d’una simple alarma, com tantes altres vegades, ja que mai no s’havia atemptat amb anterioritat, en una actuació indiscriminada contra establiments mercantils-“.

“Així que la Policia”, prosseguia la resolució, “no va considerar convenient o factible l’evacuació de l’edifici ni es va impedir l’entrada de vehicles a l’aparcament ni finalment va acudir el servei de detecció d’explosius, tot i que segons els bombers n’hi havia prou amb deu minuts per desallotjar el recinte, per la qual cosa es pot interpretar (…) que no es van adoptar les precaucions pertinents, sobretot quan l’explosió es va demorar des de les 15.40, límit superior assenyalat pels terroristes i moment en el qual que es va reintegrar al servei normal una de les dues dotacions policials, fins a les 16.08″. La negligència va quedar escrita negre sobre blanc en la més alta magistratura espanyola.

Opinió:

A banda de l'extensa informació publicada per en Quico Sallés, aporto el link per qui vulgui llegir part dels documents, inclosa part de la sentència en la que l’Estat va ser condemnat a indemnitzar a 13 víctimes de l’atemptat contra Hipercor.

De fet, és un dels capítols del llibre que me han encarregat i on explico la realitat d'aquelles reunions mantingudes amb en Santiago Montaner i Juli de Miquel el gener de 1991.

Link:

https://elmon.cat/politica/tribunals/cas-imam-17-a-estat-no-apren-errors-11-m-953047/

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario