28 desembre 2014
Wert accelera
els canvis en l'ESO sense les autonomies
El govern estatal aprova els
currículums per als nous cursos d'ESO i batxillerat
La llei Wert va fent camí i escanyant cada cop més
l'autonomia temàtica educativa de les comunitats autònomes. El Consell de
Ministres del dia de Sant Esteve va aprovar els detalls per a la implantació
dels canvis en l'ESO i el batxillerat, que s'haurien de dur a terme a partir
del curs que ve. Tot i que moltes autonomies s'han queixat de l'excés de
velocitat dels canvis a què els obliga la Lomqe (llei per a la millora de la qualitat de
l'educació), el ministre José Ignacio Wert continua a velocitat de creuer. Les
autonomies es queixen que la complexitat de la nova secundària generarà falta
de professorat acreditat i coneixedor de les assignatures noves que es
plantegen.
Els canvis aprovats per l'Estat no s'han debatut en
el Consell d'Educació, organisme que reuneix les autonomies i el Ministeri i on
es coordinen les polítiques del sector. De fet, tres autonomies, Catalunya, el
País Basc i Andalusia, s'han mostrat insubmises i no han aprovat ni apliquen
els currículums de la llei Wert a primària, on els canvis són minsos. Vuit
autonomies més, la quasi totalitat governades pel PP, sí que ho fan però no han
volgut aplicar els canvis que implicava als llibres de text, per exemple.
Tots els partits, excepte el PP, es van comprometre
a derogar la llei quan els populars perdin la majoria absoluta. Però de moment
Wert va tirant endavant. La insubmissió catalana es complicarà a secundària, on
hi ha els veritables canvis en la manera d'explicar i temàtica sobre història i
ciències socials. El Departament d'Ensenyament reclama a Wert que expliqui els
canvis en un Consell d'Educació i la considera “segregadora”, perquè crea dos
tipus de titulacions en acabar l'ESO, per als qui no l'aproven, i perquè
“envaeix competències” de la Generalitat. Les tres autonomies preparen una
oposició comuna i es queixen que no es podrà adaptar el professorat per al curs
2015/16.
Avaluacions
al final de cada etapa i terrorisme
Exàmens
obligatoris
La reforma educativa que implica la Lomqe implica avaluacions de
nivell al final de cada etapa, des de la primària fins a l'ESO i el batxillerat
(la nova revàlida). La primera prova de nivell del curs 2016/17 no serà encara
decisiva però la del 2017/18, sí, i els alumnes que desitgin obtenir el títol
d'ESO l'hauran d'aprovar. D'aquí vénen les crítiques a la llei per segregar
alumnat en acabar l'ESO o el batxillerat.
Adaptació curricular
El temari de secundària que haurien d'estudiar els
joves catalans a partir del curs que ve s'adapta amb referències al
desenvolupament sostenible, l'economia de proximitat, l'explotació i abusos
sexuals, l'ús inadequat de les tecnologies i les xarxes socials... entre altres
aspectes. El programa d'història inclou l'estudi del terrorisme, un fenomen que
hauria durat tres dècades a l'Estat, i on s'expliquen més les conseqüències que
no pas els motius d'aquesta lluita armada. També inclou un ensenyament de la
història més centralitzat, amb un escàs valor per a la història de cada
autonomia, per exemple. Aquest aspecte preocupa les comunitats amb una
identitat pròpia. Els detalls del programa d'estudis es van sabent amb
comptagotes, ja que el Ministeri d'Educació no els ha fet públics, malgrat
aprovar-se en Consell de Ministres.
Opinió:
28 de desembre?
Inocentada? Malauradament, no….
No hay comentarios:
Publicar un comentario