domingo, 4 de enero de 2015

28 desembre 2014 ElPuntAvui (opinió)

28 desembre 2014


Wert accelera els canvis en l'ESO sense les autonomies

El govern estatal aprova els currículums per als nous cursos d'ESO i batxillerat

Algunes comunitats no ho assumeixen




La llei Wert va fent camí i escanyant cada cop més l'autonomia temàtica educativa de les comunitats autònomes. El Consell de Ministres del dia de Sant Esteve va aprovar els detalls per a la implantació dels canvis en l'ESO i el batxillerat, que s'haurien de dur a terme a partir del curs que ve. Tot i que moltes autonomies s'han queixat de l'excés de velocitat dels canvis a què els obliga la Lomqe (llei per a la millora de la qualitat de l'educació), el ministre José Ignacio Wert continua a velocitat de creuer. Les autonomies es queixen que la complexitat de la nova secundària generarà falta de professorat acreditat i coneixedor de les assignatures noves que es plantegen.
Els canvis aprovats per l'Estat no s'han debatut en el Consell d'Educació, organisme que reuneix les autonomies i el Ministeri i on es coordinen les polítiques del sector. De fet, tres autonomies, Catalunya, el País Basc i Andalusia, s'han mostrat insubmises i no han aprovat ni apliquen els currículums de la llei Wert a primària, on els canvis són minsos. Vuit autonomies més, la quasi totalitat governades pel PP, sí que ho fan però no han volgut aplicar els canvis que implicava als llibres de text, per exemple.
Tots els partits, excepte el PP, es van comprometre a derogar la llei quan els populars perdin la majoria absoluta. Però de moment Wert va tirant endavant. La insubmissió catalana es complicarà a secundària, on hi ha els veritables canvis en la manera d'explicar i temàtica sobre història i ciències socials. El Departament d'Ensenyament reclama a Wert que expliqui els canvis en un Consell d'Educació i la considera “segregadora”, perquè crea dos tipus de titulacions en acabar l'ESO, per als qui no l'aproven, i perquè “envaeix competències” de la Generalitat. Les tres autonomies preparen una oposició comuna i es queixen que no es podrà adaptar el professorat per al curs 2015/16.

Avaluacions al final de cada etapa i terrorisme
Exàmens obligatoris

La reforma educativa que implica la Lomqe implica avaluacions de nivell al final de cada etapa, des de la primària fins a l'ESO i el batxillerat (la nova revàlida). La primera prova de nivell del curs 2016/17 no serà encara decisiva però la del 2017/18, sí, i els alumnes que desitgin obtenir el títol d'ESO l'hauran d'aprovar. D'aquí vénen les crítiques a la llei per segregar alumnat en acabar l'ESO o el batxillerat.
Adaptació curricular
El temari de secundària que haurien d'estudiar els joves catalans a partir del curs que ve s'adapta amb referències al desenvolupament sostenible, l'economia de proximitat, l'explotació i abusos sexuals, l'ús inadequat de les tecnologies i les xarxes socials... entre altres aspectes. El programa d'història inclou l'estudi del terrorisme, un fenomen que hauria durat tres dècades a l'Estat, i on s'expliquen més les conseqüències que no pas els motius d'aquesta lluita armada. També inclou un ensenyament de la història més centralitzat, amb un escàs valor per a la història de cada autonomia, per exemple. Aquest aspecte preocupa les comunitats amb una identitat pròpia. Els detalls del programa d'estudis es van sabent amb comptagotes, ja que el Ministeri d'Educació no els ha fet públics, malgrat aprovar-se en Consell de Ministres.

Opinió:

28 de desembre? Inocentada? Malauradament, no….



No hay comentarios:

Publicar un comentario