19 novembre 2019
Atac terrorista a Barcelona i Cambrils
“A Ripoll no entenen que uns nois es van construir contra
la societat catalana”
Jérôme Ferret ha estudiat el jihadisme al sud de França,
centrant-se en la importància de les famílies i especialment en el paper dels
germans
Jérôme Ferret ha estudiat el jihadisme al sud de França,
centrant-se en la importància de les famílies en la construcció del projecte
violent, i especialment en el paper dels germans. També ha fet l’anàlisi en
algunes ciutats de Catalunya com Ripoll, on es va formar la cèl·lula terrorista
dels atemptats del 17-A. Ferret, doctor en sociologia i professor a la Universitat de Tolosa
Capitole, va participar ahir en el cicle Factors de
prevenció i risc en els processos de radicalització dels joves al Palau Macaya de La Caixa.
En la seva conferència ha dit que “hi ha una cosa
que la societat catalana no vol entendre”. Què és?
Vaig publicar un llibre el 2016
sobre Espanya i la transformació de la violència, però la societat no donava
importància a aquesta qüestió perquè pensava que no era un problema català. A
França ja ho era perquè té un problema d’integració, però aquí es deia que no.
Hi havia una espècie de tabú i no interessava a ningú. Jo parlava d’això perquè
aquí hi havia alguna cosa que venia de la història local, que va començar amb
el Vendrell, Salt, Terrassa, Vic, Plataforma per Catalunya...
I què ha passat a Ripoll?
A Ripoll no han entès els
atemptats, perquè per a la població de Catalunya els joves de la cèl·lula
estaven integrats i parlaven català. Hi ha la impossibilitat d’entendre que uns
nois es van construir contra la societat catalana. I a França també, però allà
tenim un passat colonial i això permet dir que podem entendre les ràbies
d’alguns. Aquí el sistema i el discurs oficial pensa que ja hi ha una política
d’integració.
Per què els veïns de Ripoll no van veure que els
joves de la cèl·lula no se sentien integrats?
Per la incapacitat de pensar-ho.
Conec bastant Barcelona, Terrassa... I Ripoll és una altra història. Allà veus
que hi ha una separació física. És una societat molt tancada i la sensació és
que pots sentir una espècie de gueto mental. Es miren amb els tòpics del
llenguatge i això és un problema per entendre aquest tipus de construcció dels
més joves.
Com va influir que fossin germans els membres de
la cèl·lula?
La dinàmica dels germans no és una
relació de gran i petit, és molt més complexa. Eren uns grups de germans i
depenia de les històries de cadascú: en un influïa el gran, en un altre el
petit. Va en funció de les relacions socials i també amb l’imam. Al principi
vam pensar que eren uns joves una mica adoctrinats per l’imam, però es tracta
més d’un procés de relació afectiva, d’intercanvi i d’escolta, que de “vinc a
dir-te una veritat que tu acceptaràs mecànicament”.
Els Mossos apunten que alguns deñs joves s’havien
radicalitzat al marge de l’Imam.
L’imam és un referent sentimental
davant la falta d’un pare. L’imam els acull i és amb qui viuen els problemes de
relacions, vitals i existencials. No són imams, són referents adults per a
joves que busquen un encaix. Un dels nois tenia una feina bastant ben pagada en
una empresa de Ripoll i la possibilitat d’un ascens, però l’imam li va fer
creure que l’explotaven. És el típic raonament d’un salafisme que correspon
gairebé a una explotació de la lluita de classes.
Als joves els faltaven referents?
Les variables són la
desestructuració familiar i la violència intrafamiliar. Quan el pare té una
feina molt dura i arriba a casa sense interessar-se per la família, això
provoca un buit. És un model que veiem als ecosistemes de Tolosa: són famílies
sense pare, on la mare està sola i una mica aïllada. Al final les relacions
entre els germans es van convertir, amb la cèl·lula i l’imam, en una nova
família.
En què falla el llenguatge?
Parlem un llenguatge institucional
i artificial: d’integració i respecte de la norma. Això no funciona amb els
joves. La cultura digital és fonamental. Jo no sabia fins fa 15 dies què era un
mem i el Daeix els utilitza.
¿Es fa un ús inadequat del concepte
radicalització?
La radicalització es fa servir com
una desqualificació dels moviments socials i es confonen realitats no
comparables. El jihadisme a París o Ripoll no és el mateix que una reunió
d’antisistemes. És important dir-ho perquè el poder ha entès que la radicalització
és una cosa molt potent a nivell polític.
Com hi influeix l’extrema dreta?
A França tenim la radicalització
identitària: la islamofòbia i l’antiislamofòbia. I l’extrema dreta s’ha
organitzat molt a les xarxes socials, on ha guanyat. Trump és la principal
explicació de la radicalització identitària perquè capta a les xarxes opinions
minoritàries i ho fa pujar al debat públic.
Què s’hauria de fer a Ripoll?
S’ha de treballar amb els serveis
socials locals i no fer una política de detecció ni de Proderae [el protocol
català]. La radicalització no pot ser únicament policial. És normal buscar
persones violentes i perilloses, però generalment és més difícil. A Ripoll
s’han de crear espais públics.
No hay comentarios:
Publicar un comentario