26 gener 2017
Víctimes i victimaris
L’aplicació de la
legislació que protegeix penalment les víctimes del terrorisme està tenint
efectes grotescs
Això no podia acabar bé. Quan, el 1999, un Govern de José
María Aznar va prendre la iniciativa de legislar que totes les persones objecte
d’atemptats d’ETA en qualsevol data o circumstància eren “víctimes” sense
distinció ni cap matís, indiscriminadament mereixedores d’homenatge i dignes de
rebre la Reial Orde
de Reconeixement Civil a les Víctimes del Terrorisme, en aquest moment es va
cometre un disbarat històric i una aberració moral. Com havien de ser iguals en
la consideració legal i social el cap de la policia política franquista a
Guipúscoa, antic col·laborador i èmul de la Gestapo , torturador de fama sinistra, i els nens
de la caserna de Vic?
Com havien
de ser equiparables certs jerarques de la dictadura, sota el mandat de la qual
s’aplicaven estats d’excepció mentre els “trets a l’aire” mataven manifestants
ran de terra, i els clients d’Hipercor, o els guàrdies civils de la plaça de la República Dominicana ,
o els policies de la Creu
Alta , servidors uniformats de la democràcia?
A més, el
legítim zel en la persecució de la barbàrie etarra després del franquisme va
portar a introduir en el Codi Penal enunciats com el de l’article 578, que diu
entre altres coses: “La realització d’actes que comportin descrèdit, menyspreu
o humiliació de les víctimes del terrorisme o dels seus familiars es castigarà
amb la pena de presó d’un a dos anys”.
La
combinació entre tots dos elements està començant a donar resultats grotescs.
D’un costat, certes associacions de víctimes i plataformes d’extrema dreta
tracten de convertir la figura penal de la “humiliació” en una mordassa a la
llibertat d’expressió de cantants poc convencionals, d’usuaris de Twitter poc
reflexius, d’ajuntaments d’Euskadi i Navarra, etcètera. Els casos del regidor
madrileny Guillermo Zapata, o de la militant de l’esquerra abertzale Jone
Artola, la mera designació de la qual com a txupinera de
les festes de Bilbao el 2013 va ser
considerada atemptatòria contra la “dignitat de les víctimes d’ETA”, il·lustren
fins a on pot arribar una interpretació insensata de l’article 578.
Però la
insensatesa experimenta un alarmant salt qualitatiu quan la fiscalia de
l’Audiència Nacional demana dos anys i mig de presó i tres de llibertat
vigilada per a l’estudiant Cassandra Vera per haver publicat a Twitter uns
acudits sobre la mort de l’almirall Carrero Blanco, acudits que el fiscal
considera “greus missatges d’enaltiment del terrorisme”.
Ignoro si
el fiscal ho sap, però el 1973 Luis Carrero Blanco era, a més de president del
Govern –d’un Govern il·legítim– i braç dret del Caudillo, el guardià designat
perquè la propera successió fos a una “monarquia del 18 de Julio” perfectament
antidemocràtica. Tal com va escriure en aquells dies un periodista francès,
l’esquema del règim per a l’endemà de Franco era “un rei de palla i un
canceller de ferro”.
En aquestes
condicions, no crec que en l’Espanya d’aquell desembre hi hagués milions
d’enaltidors sense encant del terrorisme, però és un fet irrefutable que
milions de demòcrates van celebrar –celebrem– la desaparició de qui era el
forrellat del canvi. I que van circular sobre aquest tema un munt d’acudits, el
més innocent dels quals deia “Saps que a Madrid canviaran el nom al carrer de
Claudio Coello? Sí, ara es dirà carrer del Buensuceso…”. I que va haver-hi
incomptables al·lusions jocoses al vol de
l’almirall. Comprenc perfectament que tals expressions dolguin o repugnin a la
neta de Carrero –la seva carta a EL PAÍS, en tot cas, l’honra– però, en termes
històrics, són del tot comprensibles. Veritat que no cal apel·lar al pare
Mariana i a la seva doctrina sobre la legitimitat del tiranicidi per
entendre-ho?
Dit això,
suposo que la vigilant fiscalia de l’Audiència Nacional ja ha emprès accions
contra Jaime Alonso García, fins fa poc vicepresident executiu de la Fundació Nacional
Francisco Franco. Segons ha declarat aquest subjecte, Franco, “un catòlic
exemplar”, “va ser un home enormement humà i tenia un nivell de tolerància molt
important”; el seu règim “només va afusellar 23.000 persones, i no va ser per
caprici”; en fi, “Franco és un referent, sempre serà la solució a tots els
problemes que pugui tenir Espanya”.
Si aquestes
manifestacions públiques no constitueixen un cas flagrant d’enaltiment del
terrorisme franquista, de menyspreu i humiliació als seus centenars de milers
de víctimes, que baixi Déu i ho vegi.
Opinió:
En relació a l’article de l’amic Joan B. Culla vull
recordar que la legislació 32/1999 a la que fa referència marca com a data d’inici
els fets succeits a partir de l’1 de gener de 1968.
Malgrat les mentides que alguns ineptes e impresentables
van dient constantment aprofitant-se de la feina aliena, aquest plaç va ser
ampliat a l’any 1960 gràcies a la tasca de l’Ernest Lluch i un servidor a ran
de l’atemptat a l’estació de Amara (Sant Sebastià) on va ser assassinada la
nena de 18 messos Begoña Urroz. Aquesta ampliació ofereix l’oportunitat de que els
afectats de molts dels atemptats de l’extrema dreta perpetrats des de la mes
absoluta impunitat puguin ser rescabalats en els seus drets.
Un cop aclarit això, es ben cert que la legislació no fa
cap diferència entre la profesió o la història personal de la víctima, però per
la mateixa regla de tres…. Si Dolores González (alias Yoyes) va ser membre d’ETA
i després va ser assassinada pels seus antics companys, está o no reconeguda com
a víctima del terrorisme?
Com a delegat a Catalunya de l’antiga AVT vaig estar
personal i directament implicat en las propostes i reunions per la redacció de
aquella legislació, que va ser aprobada coincidint amb la treva oferida per ETA
e iniciada a l’octubre de 1998 ("petit" detall que molts olviden voluntariament). Van
ser moltes reunions amb representants de diferents partits, alguns dels quals
se havien empassat i cregut totalment aquella treva. Potser algun dia, no molt
llunyà, els veritables protagonistas de aquella “negociació” entre polítics i
unes poques víctimes per assolir aquella legislació s’haurá de explicar. Tambè
caldrà explicar que algunes víctimes no compartiem que alguns noms i cognoms
estiguesin inclosos, però també es cert que havíem de ser pràctics i la resta de víctimes no podíen perdre els seus
drets per causa de un parell de noms que, tampoc cal oblidar-ho, havien estat
assassinats per ETA.
I per acabar, cal recordar que aquella legislació tambè es
va fer per víctimes de la resta de bandes terroristes perque son mes de
vint-i-cinc les sigles responsables de atemptats al país.
Altre tema serien les animaladas jurídico-administratives
que, sota el paraigues de aquesta legislació, se han realitzat i fins i tot les
diferències de criteri que en Joan B. Culla exposa acertadament en el seu
article.
Potser ara que venen els 30 anys de l’atemptat a “Hipercor”
a algú li interesará que se expliqui la veritat?
No hay comentarios:
Publicar un comentario