02 març 2019
Homenatge al valor afegit
MOTIU · L’exposició ‘BCN Dol’ recorda les víctimes dels atemptats de la Rambla i
Cambrils
ARMA · La furgoneta que va matar 14 persones enceta aquesta mostra
DEFENSA · El recull serveix també per reivindicar la feina dels
professionals de la imatge
No hi ha sang ni ferits, però provoca calfreds. És només un vehicle, però
és que és el vehicle, la furgoneta que el fatídic 17 d’agost del 2017 va
assassinar 14 persones que passejaven tranquil·lament per la Rambla. La imatge escollida per encetar
l’exposició BCN Dol, que es pot visitar fins al 24 d’abril als jardins del
Palau Robert, provoca angoixa perquè retrata, asèpticament, l’arma homicida de
l’atemptat de Barcelona. L’autor, el fotoperiodista Ferran Nadeu, va arribar a la Rambla poques
hores després de la massacre i l’instint el va fer anar contra corrent. Mentre
que la majoria dels seus companys es van dirigir cap a la plaça de Catalunya,
ell va optar per treballar a la part de baix del passeig. “Vaig estar
fotografiant carrers tallats –relata–, els turistes espantats, als hotels, i
vaig intentar anar-me acostant el mà- xim possible al lloc dels fets.” Com
recorda Nadeu, “el cordó policial era molt bèstia”, però va aconseguir
saltar-se’l i es va col·locar al mig de la Rambla , a l’altura de
Drassanes.
Va fer tres o quatre fotos, fins que les forces de seguretat el van fer
fora, però va tenir prou temps per fer la foto. La cara frontal de la
furgoneta, amb la Rambla buida al fons. “En el moment de fer
aquesta instantània –explica–, ja em vaig adonar que era una imatge important
perquè m’estava encarant amb l’arma del crim, el vehicle que havia matat tanta
gent.” Com reflexiona Nadeu, “d’aquell dia hi ha moltes fotos mogudes i escenes
de sang i fetge fetes per gent que era allà i totes elles tenen un valor
documental innegable, però després reuneixes les fotos dels professionals i
t’adones que la seva mirada és diferent: ensenyant molt poca cosa, transmeten
molt”.
Homenatjar les víctimes dels atemptats de Barcelona i Cambrils i reconèixer
la feina feta pels Mossos d’Esquadra, la policia local, els sanitaris, els
psicòlegs, però també els professionals de la imatge, és l’objectiu de BCN Dol,
la mostra organitzada pel Sindicat de la ImatgeUpifc. Paulina Flores, especialitzada en edició
gràfica, i Manel Sanz, vocal de projectes del sindicat, en són els comissaris.
En èpoques de grans retallades, condicions laborals més que precàries i mòbils
que fan fotos a tothora, la mostra deixa constància i reivindica el valor
afegit de les fotos fetes pels professionals.
Escenes avui irrepetibles
El desconcert inicial, la por i el dolor, però també l’exemplar resposta
ciutadana, el mític lema de “No tenim por”, les ofrenes espontànies i les
mostres de suport als Mossos o la Guàrdia Urbana ,
desfilen pels ulls de qui es vulgui acostar aquests dies al Palau Robert. La
mirada intrèpida i respectuosa dels fotoperiodistes Jordi Boixareu, Jordi
Borràs, Dani Codina, Àngel García, Ferran Nadeu, Charlie Pérez, Alberto Tallón,
Josep Lluís Vecino i Roser Vilallonga, ens tornen a emocionar i ens fan reviure
el millor i el pitjor d’aquells dies.
Sanz i Flores destaquen instantànies com la dels diputats aplaudint després
de llegir una declaració de condemna dels atacs al Parlament –“Avui molts
d’ells són a l’exili o empresonats”, recorden els comissaris– o la del major
Josep Lluís Trapero –apartat del càrrec i processat per l’1 d’octubre–, perquè
són imatges avui irrepetibles i que ja formen part de la memòria del país.
Flores té una menció especial per una bonica foto amb flors i espelmes i, entre
les ofrenes, un foli amb la foto del jove assassinat dins el seu cotxe per
l’autor de la massacre de la Rambla amb la frase “Pau Pérez, ets etern”.
Com destaca Sanz, les dates de les fotos no són correlatives: “S’ha volgut
crear un relat per deixar constància que davant de la mort hi ha la reacció de
donar-li a tot plegat un sentit de lluita.” També hi ha el ja icònic retrat del
pare del Xavi, un dels nens morts en l’atemptat de Barcelona, abraçant-se a
l’imam de Rubí, o la manifestació de la comunitat musulmana “que intenta
desvincular la violència d’una religió”, remarca Flores. La mostra la tanca una
foto d’un tècnic municipal traient les ofrenes dipositades al mosaic de Joan
Miró, onze dies després de la barbàrie. “L’Ajuntament ha documentat les peces
de l’altar i es poden visitar en una pàgina web –recorda Sanz–, i de nou
apareix la fotografia com un element de record, de donar valor a la vida.”
L’origen de la mostra, que es pot veure fins a finals d’abril, és el nú-
mero 66 de l’Agenda de la Imatge , la revista que
publica el Sindicat de la Imatge Upifc per difondre i potenciar els projectes
fotogràfics dels seus afiliats. En el monogràfic dedicat als atemptats es van
reproduir gairebé un centenar de fotosdels seus socis, i ara se n’ha fet una
tria. Finalment, les imatges escollides per exposar-les al Palau Robert han
estat les que, pel relat que es volia crear però també per les característiques
de l’espai, s’hi adaptaven millor.
En l’acte d’inauguració de la mostra, Lluís Salom, el secretari
d’organització d’Upifc, va destacar que “l’honestedat periodística no és
sinònim d’asèpsia ni de distància, sinó que ben sovint té molt més a veure amb
el compromís vers la professió i la societat”. “Cal dir que la informació
quotidiana dels conflictes i les guerres la cobreixen bà- sicament els
fotògrafs locals –va recordar–, els que ja hi són abans no desembarquin les
grans agències, els que s’hi juguen la vida i sovint la perden, per dos duros,
els que s’hi queden quan les estrelles del periodisme se’n van.”
No hay comentarios:
Publicar un comentario