16 agost 2020 (15.08.20)
“Els atemptats són un tema
incòmode”
La
periodista Anna Teixidor reconstrueix en un llibre el procés de radicalització
d’un grapat de joves musulmans que van matar setze persones a Barcelona i
Cambrils el 17 i 18 d’agost del 2017
VINCULACIONS
“En un futur es podria
localitzar alguna prova que demostrés la connexió internacional en els
atemptats de Barcelona i Cambrils”
PERFIL
“Sempre es van sentir
marginats, van tenir dubtes sobre la seva identitat [...]. Inicialment, el que
els fascinava no era la religió, sinó la violència”
COL·LABORACIÓ
“Sense la complicitat
dels responsables dels oratoris i de les comunitats musulmanes, difícilment es
podrà neutralitzar aquesta amenaça”
EL CERVELL
“He arribat a la
conclusió que Es-Satty era una mena de llop estepari. Assumia un doble joc en
les seves relacions socials”
La
lectura de més de 30.000 folis del sumari, un centenar llarg d’entrevistes i
molts mesos de feina per teixir les vides dels terroristes que van provocar els
atemptats del 17-A del 2017. La periodista de TV3 experta en gihadisme Anna
Teixidor aporta en el llibre Sense por de morir. Els silencis del 17-A un relat
extens i precís de com un grup de joves d’origen marroquí però suposadament
integrats al municipi de Ripoll i amb una nul·la activitat religiosa, van
acabar convertits en màrtirs de la “guerra santa” assassinant setze persones,
entre elles un nen de 3 anys, i deixant 140 ferits a la Rambla de Barcelona i a
Cambrils. Teixidor també deixa sobre la taula tots aquells interrogants sobre
un atemptat que, tres anys després, encara no s’han resolt. O no s’han volgut
resoldre.
Què creu que aporta el llibre de
nou sobre els fets del 17 d’agost?
El
que jo volia fer inicialment era un exercici periodístic d’investigar policialment
i judicial dels atemptats i, al mateix temps, combinar-ho amb un treball de
camp. Què vol dir això? Doncs parlar amb totes aquelles persones que sortien a
les diligències, que havien declarat com a testimonis, no com a detinguts, i a
partir d’aquí crear una línia de treball per poder saber en cada moment quins
fils es podien estirar. El que em va impactar més, com crec que a molta altra
gent, era saber quina havia estat l’evolució ideològica dels autors de
l’atemptat. Fer el retrat d’aquells nois, de l’evolució i la radicalització
ideològica que els va portar a odiar-nos tant, fins al punt de voler matar-nos
de forma indiscriminada.
Ha estat una investigació
exhaustiva i minuciosa, però reconeix que han quedat veus sense escoltar.
Podrien haver canviat el relat final del volum?
Crec
que s’ha de diferenciar entre els fets ocorreguts i el context polític en què
van passar els atemptats. No he pogut parlar amb el major Trapero, per exemple,
però quan ho pugui fer, segurament el seu testimoni no resoldrà si hi havia
connexions internacionals amb els terroristes. La seva veu serà interessant,
perquè hi va intervenir de primera mà, però s’inclourà dins del context global.
És un dels grans interrogants
pendents, saber si hi havia un cervell intel·lectual que dirigia el grup fora
de Catalunya.
Hi
ha un element destacat que situa Abdelbaki es-Satty, l’imam que organitza els
atemptats, el març del 2017 a
Bèlgica, teòricament per comprar llibres, però sense una constatació real.
Ningú sap què hi va anar a fer allà, però el que és cert és que quan torna a
Catalunya s’acceleren els preparatius dels atemptats. Un altre element a tenir
en compte són els enviaments de diners, de fins a 6.000 euros, i les compres
que fa de regals per a la seva família del Marroc quan els va a visitar després
de molts d’anys. Són molts diners per a algú que passa llargues temporades
sense feina o que quan la té viu del sou d’un imam. Estic convençuda que en un
futur es podria localitzar alguna prova que demostrés la connexió internacional
del grup que va atemptar a Barcelona i a Cambrils.
Per què uns joves teòricament
integrats a la societat catalana es poden radicalitzar d’aquesta manera i,
potser el més greu, sense que ningú se n’adoni?
És
la gran pregunta i després de tres anys continua sense resoldre’s. En el llibre
indico que el procés pel qual passen aquests nois no és resultat d’una única
causa. He pogut parlar amb els Mossos, amb els serveis socials i és cert que
s’ha treballat molt en determinats protocols a partir dels atemptats, però en
el cas de la prevenció de l’extremisme, dels joves atrets per discursos
radicals, no s’hi està treballant. En un primer moment, hi havia la preocupació
que Es-Satty hagués pogut influenciar altres joves de Ripoll, però tres anys
després estem allà mateix. Si no hi ha cap programa específic a l’entorn d’on
vivien els joves poc es pot fer. També és cert que s’ha intensificat el pla de
convivència, especialment a Ripoll, però tot i això es troba a faltar una feina
específica sobre els adolescents i joves per evitar un nou procés de
radicalització.
Va ser el resultat de més d’un
factor.
Sens
dubte. D’una banda, malgrat participar de les diferents activitats i fer una
vida social més o menys semblant a la dels joves de la seva edat, aquests nois
sempre es van sentir marginats, van tenir dubtes sobre la seva identitat. També
va influenciar que van ser captats per l’atractiu dels vídeos i les proclames
d’ISIS ja a finals del 2014. Inicialment, el que els fascinava no era la
religió, sinó la violència, i va ser amb l’arribada de l’imam Es-Satty, el
2015, quan es van sentir cridats per una religió que parla de tornar als
orígens i que està molt vinculada amb el califat que es proclama des de Síria.
Ell és qui va articular tota aquesta propaganda que ja consumien aquests nois
per alimentar les seves frustracions i els seus dubtes identitaris i
conduir-los cap al seu projecte extremista. De fet, veus enteses en la matèria
han assegurat que la falta de coneixement religiós accentua la credulitat del
missatge radical que els dona un suposadament professional, com és un imam. És
possible que l’estratègia d’Es-Satty no hagués trobat tanta predisposició si
l’hagués fet servir amb nois amb una cultura religiosa més àmplia que la dels
sis joves que va captar.
En aquells moments va sobtar que
els atemptats no provoquessin una resposta de rebuig cap al col·lectiu musulmà
de Ripoll, com sí que havia passat en altres episodis arreu d’Europa.
Anem
a pams. Un tema és l’esfera pública i el que transcendeix i l’altre és el dia a
dia. Una persona em va dir que a Ripoll, com a molts altres llocs d’Europa, ja
no hi havia convivència, hi havia coexistència. La conseqüència més clara dels
atemptats a la població és que en les darreres eleccions va entrar al
consistori el Front Nacional de Catalunya, una formació clarament xenòfoba que
va ser votada per ciutadans del municipi. Aquest corrent de rebuig cap a
l’estranger s’ha notat a l’hora de llogar un habitatge o fins i tot de trobar
feina per a determinats col·lectius. És cert que les famílies dels joves no van
haver de marxar de la població, i això és un signe inequívoc de resiliència,
però a Ripoll no es vol parlar d’aquest tema, se’l considera tabú i es vol
girar full. Ah! Un apunt important: després dels atemptats, totes aquelles crítiques
de rebuig que es feien en l’esfera privada han passat a l’esfera pública i hi
ha persones que se senten legitimades per parlar davant de tothom amb un
discurs clarament racista. Hi ha cicatrius profundes, encara avui.
Pocs dies després de l’atemptat ja
es van començar a gestar les teories conspiratives. La poca col·laboració de
l’Estat a obrir una investigació sobre la relació d’Es-Satty amb el CNI no va
ajudar a aclarir els fets. Es podrà donar per tancat mai, l’episodi?
El
cert és que tampoc els atemptats de l’11-S ni el més recent de l’11-M s’han
pogut tancar encara. En el cas de l’11-M van anar a judici i hi va haver una
sentència sense poder acreditar si hi havia hagut connexions internacionals.
Anys després, es va saber que aquestes connexions quedaven acreditades, per
tant en el judici que se celebrarà aviat sobre el 17-A segur que no hi haurà
gaires sorpreses, però no descarto que en un futur hi pugui haver una delació,
un registre a Síria o una declaració d’algú que aporti més dades sobre el cas.
Hi ha molts elements que la investigació deixa enlaire que poden tenir
recorregut d’aquí a uns anys.
La figura d’Es-Satty és sens dubte
la més controvertida de tot el relat. N’ha pogut refer el retrat que volia?
Dos
anys i mig després dels atemptats he pogut fer un perfil aproximat perquè he
pogut parlar amb la seva família, resseguir la seva vida a Catalunya i
l’estratègia que va seguir des que va sortir de la presó. També he pogut
contactar amb companys de cel·la amb qui va compartir complicitats i amb gent
que va anar coneixent en diferents punts de la geografia catalana. He arribat a
la conclusió que era un personatge fosc, una mena de llop estepari. Assumia un
doble joc en les seves relacions socials, això m’ho han confirmat moltes
persones.
Va faltar coordinació policial i va
sobrar recel entre els diferents cossos?
Queda
molt per avançar en la coordinació entre els cossos policials respecte a la
lluita antiterrorista. Veiem encara que hi ha col·laboradors d’una policia que
són detinguts per una altra. Hi ha molta rivalitat i molta deslleialtat, encara
que és ben cert que el món dels serveis secrets estatals es mou encara avui amb
una certa penombra i també pot passar que les seves fonts els facin doble joc.
És una realitat complexa.
S’hauria de controlar més allò que
es proclama a l’interior de determinades mesquites?
És
molt difícil generar confiança en els nuclis dels oratoris, no només a
Catalunya, sinó arreu d’Europa. És cert que hi ha una certa relació amb els
cossos policials que regularment s’hi presenten i tenen les dades dels
responsables. Ara bé, com en qualsevol associació gran és pràcticament
impossible saber què hi passa en cada moment. A Bèlgica, es va començar a
treballar en un protocol per regularitzar el paper dels imams, la formació que
havien de tenir..., però això no ha passat a l’Estat espanyol. No han de
presentar el full que constata que no tenen antecedents penals, malgrat que
treballen amb infants i joves. És competència de Madrid i sembla que no hi ha
voluntat per ordenar-ho, però s’ha d’actuar per evitar que determinats
discursos d’odi es puguin donar sense cap mena de control.
Què va pensar quan va saber que
potser no es jutjaria per assassinat Mohamed Houli Chemlal, Driss Oukabir i
Said Ben Iazza?
És
una decisió de l’autoritat judicial i penso en la indefensió de les víctimes,
d’aquella gent a qui han destrossat la vida i que no troben que la justícia
apliqui la màxima pena per les conseqüències provocades. Em genera desencís,
perquè hi ha víctimes que basen la seva superació en l’aplicació de la
justícia, i no sembla que ara per ara els doni la resposta que necessiten.
També hi ha altres afectats que després de tant de temps, durant el qual no
s’ha avançat en el tancament del cas, encara estan ancorats en el 17-A. El
viuen cada dia.
Si el Congrés hagués donat llum
verda per crear una comissió d’investigació s’haurien tallat d’arrel les
teories conspiratives?
Crec
que es demana i es posa molt d’èmfasi en comissions polítiques, però jo que
m’he llegit les conclusions d’altres m’he trobat amb la sorpresa que cada
partit polític fa les seves conclusions. No hi ha un acord conjunt. A mi el que
m’interessaria seria una comissió avalada pel Congrés, però amb agents
independents i amb una conclusió unitària. Amb magistrats jubilats, amb
policies amb experiència i sense colors ni interessos polítics, que vulguin
només la veritat. Per a mi és molt més important aquesta que no pas una com la
que han fet al Parlament, on cada formació diu la seva. De la lectura
d’aquestes pàgines, a mi se’m desprèn que no volen saber la veritat, sinó
adequar una veritat a les seves necessitats i objectius partidistes. Crec que
tenim un dèficit com a societat democràtica i no s’aposta per crear instruments
independents que realment donin respostes.
Catalunya ha pogut superar el 17-A?
Crec
que públicament només és rellevant la data quan es commemora l’aniversari, però
que en realitat políticament només s’utilitza per a enfrontaments i que no hi
ha un interès per saber què va passar i per què va passar. He parlat amb
moltíssima gent, amb moltes víctimes, i estan molt decebudes per com se les ha
tractat. Per com se’ls ha negat un reconeixement com a víctimes, perquè han
sentit que tenien poc suport, perquè s’han sentit molt oblidades i fins i tot
perquè se les ha qüestionat. Tot i això, sí que agraeixen el treball que va fer
la Unitat
d’Atenció i Valoració a Afectats per Terrorisme (UAVAT) de l’Ajuntament de
Barcelona. Els atemptats són un tema incòmode, i quan afloren públicament hi ha
massa interessos partidistes. Al mig hi ha les víctimes que sempre queden en un
segon pla.
Creu que hi pot tornar a haver un
atemptat al país?
Avui
dia, estem al nivell d’alerta 4 (sobre 5), i això vol dir que un atemptat
terrorista a Catalunya és molt probable. El Centre d’Intel·ligència contra el
Terrorisme i el Crim Organitzat (CITCO), que coordina la col·laboració policial
i gestiona les possibles amenaces, no ha volgut abaixar el nivell malgrat que
ja han passat tres anys. És una realitat que existeix i que no es pot negar. Ara
bé, també crec que la pilona que hi ha avui al capdamunt de la Rambla és el fet més
significatiu que hi ha sobre els atemptats. És de les poques coses que s’ha fet
per evitar que això torni a passar.
Vostè s’ha especialitzat en els
moviments gihadistes. Des del món occidental es pot lluitar amb bons resultats
sense la complicitat dels països musulmans?
El
17 d’agost del 2017 jo era als Estats Units fent una formació de tres setmanes
en temes de gihadisme i projectes que estaven funcionant al país. D’allà em va
quedar molt clar que sense la complicitat dels responsables dels oratoris i de
les comunitats musulmanes, difícilment es podrà neutralitzar aquesta amenaça.
També cal la participació dels joves i de les famílies, perquè quan hi ha un
discurs excessivament rigorista, que pot derivar en un procés de
radicalització, cal que les persones de l’entorn de l’individu i que els
responsables dels oratoris facin la feina de rebatre aquesta narrativa. Només
així es pot aconseguir posar fi a aquest tema. És bàsic, d’altra banda,
establir i mantenir els canals de confiança entre els col·lectius musulmans i
les forces d’ordre públic, educadors socials, mestres...
L’accés als extremismes és fàcil. I
tolerat.
És
cert. No només a l’extremisme islàmic, sinó a qualsevol extremisme. Quins
organismes, que no sigui la policia, tenim a Catalunya perquè un pare, una
mare, un germà o un amic trobi assessorament per tal de reconduir la
radicalització d’un ésser estimat? A Europa ja hi ha associacions que hi
treballen i fan bona feina.
No hay comentarios:
Publicar un comentario