sábado, 27 de enero de 2024

26 gener 2024 (2) El Mon

 

 

 

26 gener 2024 

 


 

Un atestat de la policia espanyola desmenteix el jutge del Tsunami

El comandament del CNP a l'operatiu del Prat emfatitza que amb salves i porres van restablir l'ordre i indica que els manifestants no van poder ni arribar a la terminal on va morir un turista d'un infart

Nou gir de guió, i molt inesperat, en la causa del  Tsunami Democràtic. El titular del jutjat central d’instrucció número 6, Manuel García Castellón, que busca desesperadament  proves de suposat terrorisme contra els imputats pel cas, s’ha trobat una bona pedra a la sabata. En concret, un atestat del Cos Nacional de Policia que detalla els fets de l’aeroport del Prat del 14 d’octubre del 2019 i descriu com les unitats policials antiavalots, tant de la policia espanyola com dels Mossos d’Esquadra, van restablir l’ordre després de les protestes. Així mateix, l’ofici policial subratlla que les úniques conseqüències van ser lesions -cops i entrebancades- de pocs agents actuants i els danys als extintors del pàrquing i carretons portaequipatges.

L’atestat policial, al qual ha tingut accés El Món, va ser lliurat al jutge pels Mossos d’Esquadra, en un plec de minutes policials que recollien la versió de les protestes per part dels agents que van actuar el dia que es va difondre la sentència del Procés. Aquest document està signat per tot un tòtem de l’operació Ícaro -el dispositiu policial per controlar la resposta ciutadana de la resolució del Tribunal Suprem-, l’inspector en cap del CNP responsable de la VIII Unitat d’Intervenció Policial (UIP), les unitats antiavalots de la policia espanyola.

Una declaració que topa de ple amb les intencions del magistrat de prosseguir amb la imputació per terrorisme contra el president a l’exili, Carles Puigdemont, i la secretària general d’ERC, també a l’exili, Marta Rovira. L’informe destaca que a la T2 de l’aeroport, on s’hauria registrat la mort del ciutadà francès, els manifestants no van ni aconseguir entrar perquè, a tocar de la sortida del metro, la policia els va repel·lir a cop de porra. El document consta ara en les actuacions que manté obertes García Castellón.

“Indicatiu RAYA” i els Mossos “d’acompanyants” 

Es tracta del comandament de l’indicatiu RAYA, és a dir, el responsable del dispositiu de protecció per a les terminals 1 i 2 de l’aeroport del Prat durant el 14 d’octubre, que ja estava programat des de les cinc del matí. Aquest comandament, amb TIP 81646, va comparèixer a la Prefectura del Cos Nacional de Policia a Catalunya a dos quarts de dotze del migdia del 15 d’octubre, l’endemà mateix dels fets, davant de dos inspectors més del cos -instructor i secretari-, per narrar els aldarulls segons la seva experiència i incorporar el relat a les diligències judicials obertes aleshores.

En cap cas, el comandament policial abona cap tesi de terrorisme i es limita a qualificar els fets “d’agressions” de manifestants que es repel·len a cop de porra i amb altres materials antiavalots. De fet, només van consignar algunes “lesions”, totes de caràcter lleu amb comunicats mèdics del SEM al mateix lloc dels fets, per cops i contusions, i danys materials en mobiliari i elements de l’aeroport, com ara als extintors o els carretons de portamaletes. L’uniformat policial narra tota la jornada des de les cinc del matí, quan va començar a instal·lar-se en ferm el dispositiu de prevenció fins a dos quarts de dotze de la nit, quan assegura es “va restablir l’ordre a tot arreu”. Amb un detall ben extravagant, com ara que subratlla que els manifestants van “abandonar l’aeroport acompanyats per indicatius dels Mossos d’Esquadra”. Un fet que seria insòlit tenint present que difícilment els terroristes abandonen tranquil·lament un lloc “acompanyats” per unitats antiavalots de la policia.

Les “proclames”, tot un neguit

Segons exposa l’inspector en cap, dirigia els indicatius RAYA 20, RAYA 50 i RENO 21, que es trobaven a la Terminal 1, i també els indicatius RENO 20 i RAYA 21, a la Terminal 2, coordinats al lloc per l’indicatiu PUMA 3. Tots van articular “filtres de seguretat a les entrades dels diferents accessos a les terminals de l’aeroport”. És a dir, equips a les entrades de vianants, a les estacions de metro i de Rodalies, autobusos i taxis. De fet, el comandament apunta que van mantenir relativa tranquil·litat fins cap a dos quarts d’una del migdia, quan va començar “la concentració d’un gran nombre de persones”.

Aquests manifestants, seguint el relat policial, es “van anar concentrant tot formant grans grups als diferents accessos a l’aeroport”. Un moment, en què el policia ressalta que els manifestants van començar a cridar “proclames a favor dels ‘presos polítics’ i en contra de les forces i Cossos de Seguretat de l’Estat com ara ‘fora les forces d’ocupació’, policia assassina’ etc”. En sentir les proclames i en veure els grups, que cada cop “pressionaven més”, el CNP va demanar als Mossos d’Esquadra que “reforcessin els filtres”. La tesi del policia és que els concentrats tenien la “finalitat evident d’ocupar les terminals de l’aeroport i aconseguir-ne el bloqueig”. En aquest marc, el comandament de l’operatiu indica que es va produir només el bloqueig als accessos a l’aeroport tant a vianants, com a vehicles públics i privats i el transport públic”, però no de l’aeroport en si.

Una seguda de cent persones

La narració continua, però, a partir de 2/4 de 4 de la tarda. El policia subratlla que un grup format per un centenar de persones va accedir dins la terminal 1 i va “realitzar una seguda” amb la “intenció de bloquejar” el pas als viatgers. En cap moment informa que complissin l’objectiu. Només que van romandre asseguts fins a les nou del vespre. Després puntualitza que cap a les cinc de la tarda les unitats antiavalots RENO 21 i RAYA 27 s’enfronten a manifestants que venien de la terminal 2. Calcula que serien unes dues mil persones que intentaven trencar la barrera policial.

En aquesta línia, concreta que els concentrats “empenyien” els agents, els proferien puntades de peu i els llançaven “objectes contundents” com ara pedres que impactarien en una “vidriera”. Alguns dels manifestants, seguint el relat policial, van poder entrar a l’interior de la terminal, però va durar poc. El comandament reconeix que amb salves i cops de defensa (porres) es va evitar que entressin a la terminal. Un cas similar és la descripció que l’inspector en cap fa dels incidents a l’aparcament també amb “dues mil persones” que van ser “agressives” amb els indicatius policials JAGUAR 10, JAGUAR 20 i PUMA 107. Aquesta acció va obligar a intervenir a la Brigada Mòbil dels Mossos, que només van haver d’utilitzar la “intervenció orgànica de la defensa reglamentària policial”. També la policia va treure la porra i altres elements antiavalots -llançadores de projectils de foam- per dispersar manifestants que llençaven carretons portaequipatges i extintors.

Els manifestants, lluny del turista que va morir d’un infart

Pel que fa a la terminal 2, on s’hauria registrat la mort que el jutge del Tsunami Democràtic intenta encolomar als suposats inspiradors de la plataforma, el policia és encara més breu. De fet, només destaca el fet que a les sis de la tarda “un miler de persones” va sortir de la parada del metro i es va dirigir contra dues unitats policials, RENO 20 i PUMA 120. Els van tirar “pedres” i “cendrers” però van fer “ús de la defensa” i no només van “repel·lir l’agressió sinó que, a més, van evitar el bloqueig de l’aeroport”. L’explicació del CNP desvirtua l’acusació de terrorisme que intenta el jutge per tirar endavant la causa contra la desena de persones que ha imputat.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario