14 juliol 2019
Jordi Munell: “Ens
falta la informació del CNI per completar el puzle del 17-A”
Entrevista amb el
president de la comissió d'investigació del Parlament de Catalunya sobre els
atemptats del 17-A de 2017 a
Barcelona i Cambrils
El Parlament de Catalunya ha tractat d’esbrinar durant més
d’un any a través d’una comissió d’investigació detalls sobre els
atemptats del 17-A de 2017 a
Barcelona i Cambrils, un atac terrorista que va commocionar el
país coincidint amb les darreres setmanes abans de celebrar el referèndum de
l’1-O. El treball parlamentari ha ensopegat però amb el boicot d’alguns dels
testimonis cridats a declarar, principalment ex-alt-càrrecs del govern
espanyol, la cúpula del CNI i comandaments de les forces i cossos de seguretat.
La informació secreta és fonamental per avançar en l’aclariment dels fets, però
la comissió de la cambra catalana no hi té accés de moment. El
president de la comissió, el diputat de JxCAT i alcalde de Ripoll, Jordi Munell,
explica en aquesta entrevista amb ‘El Món’, que una de les conclusions de la
comissió serà possiblement haver d’insistir a Madrid en la creació d’una
comissió al Congrés dels Diputats al voltant del 17-A, una comissió davant de
la qual els que ara s’han pogut amagar no tindrien cap altre més remei que
comparèixer.
La
comissió d’investigació dels atemptats del 17-A a Barcelona i Cambrils estava a
punt d’acabar però encara s’allargarà tot i les múltiples desercions...
Portem vint sessions i ens faltava
fer-ne una ara al juliol per deixar-ho tot a punt per fer les conclusions i
presentar l’informe, però hi ha hagut una ampliació de testimonis.
Quins testimonis i amb quin
objectiu se’ls convoca?
S’ha demanat la compareixença dels
responsables dels TEDAX i Bombers en el moment de l’explosió de la casa
d’Alcanar. Alguns grups volen veure si en primera instància s’hagués pogut
albirar que aquella explosió no va ser per causes de gas o droga, sinó per un
altra qüestió, com ens han dit alguns testimonis. Tot feia pensar primer que
era una explosió per gas, i fins passades moltes hores, amb la segona explosió,
no es va poder determinar que era una cosa diferent. S’han citat els
comandaments de TEDAX i Bombers per contrastar aquesta informació.
Això
és el que fa ampliar les sessions...
Això ens obliga a ampliar una
sessió i probablement la que teníem prevista pel juliol pot ser que la passem a
setembre, si és que finalment el darrer ple dura tres dies, en lloc de dos. Si
no es fa el 23 de juliol ho farem el 17 de setembre. I després ja en quedaria
una més, un total de 22 fins a finals de setembre.
Com
s’expliquen tantes incompareixences?
Alguns experts no han comparegut
per qüestions de llunyania, estan en universitats o altres països i organitzar
la comunicació i traducció és complex i costós. Els propis grups proposants
s’han adonat que és complex per les dificultats que sorgeixen. En el cas dels
testimonis que no han comparegut, hem fet tot el procediment formal que es
requereix, que és convocar-los en segona convocatòria malgrat que alguns ens
han enviat un escrit dient que d’acord a la normativa del Consell d’Estat els
càrrecs de l’Estat no tenen perquè comparèixer en comissions d’investigació del
Parlament. En qualsevol cas, la comissió eleva la incompareixença a la Mesa del Parlament, que ha de
decidir si això ho comunica a la
Fiscalia.
Les
incompareixences posen en evidència que fa falta que es creï una comissió al
Congrés dels Diputats a Madrid?
Sí, efectivament. Aquí hi ha
aquesta casuística, que la comissió que es va proposar al Congrés en el seu
moment no va prosperar perquè alguns grups no hi van estar d’acord. Per tant,
la proposta que segurament sortirà d’aquesta comissió, en virtut d’aquestes
incompareixences, és que amb el nou executiu es torni a demanar una comissió
del Congrés, on tots els que no han comparegut en el Parlament de Catalunya
allà no tinguin aquesta excusa per no comparèixer. Allà el director del CNI i
algun altre alt càrrec van comparèixer a la comissió d’assumptes secrets i
reservats. El que ens ha faltat en aquesta comissió parlamentària és la
presència de qui té pot tenir la informació que volem, com és el cas del
director del CNI o algun alt comandament dels cossos estatals, sobretot pels
temes dels serveis d’informació secrets. Aquesta és un informació que segurament
ens mancarà en la comissió parlamentària per poder acabar de completar el puzle
del que va passar.
La
creació d’una comissió al Congrés és la única via per forçar el CNI a facilitar
informació?
L’altre via seria que amb
l’obertura total del sumari el jutge considerés oportú citar algunes d’aquestes
persones o les institucions que representen també per completar la informació
que se’n pugui desprendre.
En
quins àmbits ha aconseguit la comissió treure més substància?
Amb els experts internacionals hem
acabat tenint una visió molt global del fenomen de la radicalització i el
terrorisme radical. Això ens ha permès conèixer el fenomen malauradament
global. La realitat a casa nostra i tot el treball que es fa l’hem conegut a
través d’experts que treballen en l’àmbit social en ajuntaments, als barris o a
la pròpia Generalitat, a través d’Acció Cívica. Això ens permet fer una
composició del fet i preguntar-nos si a Catalunya estàvem fent bé la feina com a
país d’acollida i en intentar normalitzar el màxim possible les persones
vingudes d’arreu que conformen avui dia la població de Catalunya. La comissió
també ha de servir per albirar si aquest cas era completament aïllat, si està
inspirat a través d’una figura que és capaç d’aglutinar els joves terroristes,
que és la de l’imam. El que hem intentat no és tant tractar els testimonis com
a acusats. El que intentem és preguntar-nos si s’ha fet tot prou bé o si alguna
cosa no. Aquí no venim a acusar ningú, sinó a treballar per millorar, corregir
algun error o manca de coordinació i comunicació, alguna baula perduda que hagi
provocat els fets. Treballem perquè el futur sigui millor i no tornar caure en
errors, si és que n’hi ha hagut. Aquest és l’objectiu de la comissió, no tant
posar el dit a la llaga i acusar. Mirarem de fer propostes de cara al futur
perquè fets com aquests no es puguin repetir i arribar a conclusions en el
sentit de millorar.
La
intervenció de l ‘exsecretari d’Estat de Seguretat va ser sonada. Va donar a
entendre que s’acusava l’Estat amb insinuacions d’estar al darrere de
l’atemptat. Aquesta comissió tenia idees preconcebudes d’alguna conclusió?
No. Hi ha les posicions de cada
grup parlamentari, que poden tenir les intuicions pròpies. A partir d’aquí els
testimonis són lliures i els grups parlamentaris de focalitzar les preguntes.
El que sí és cert és que com que tots els responsables estatals dels cossos de
seguretat no han comparegut i l’únic que va acceptar va ser aquest sobre ell
van recaure totes aquelles pressions i preguntes que segurament els grups
parlamentaris haguessin pogut fer en el conjunt de responsables estatals. Però
ell era el responsable dels cossos de seguretat no d’informació i per tant hi
havia temes que en aquest sentit no sé si en funció de la seva responsabilitat
coneixia o no. La pressió li va provocar una reacció defensiva. La mancança
important dels serveis secrets, finalment quan es parla de confidents, escoltes
i seguiments no és tant la policia sinó els cossos d’informació que tenen
altres responsables. Aquí és on hi ha la baula que se’ns trenca en aquesta
comissió.
Però
el Parlament no es podrà aturar a la recerca de més elements...
La comissió quedarà coixa en una
part. Aquesta informació no l’arribarem a conèixer des d’aquí perquè tenim
moltes incompareixences.
Per
tant demanaran de nou la comissió al Congrés?
Hem de veure-ho... Des de JxCAT
estem disposats a plantejar-ho amb ERC.
El
correu electrònic que Enric Hernández va aportar en la darrera comissió canvia
res sobre la polèmica “the nota”?
Ens el van entregar. Cada grup
parlamentari en té una còpia. Estem fent cada grup les nostres contrastacions
per treure les nostres conclusions. En qualsevol cas Hernández va intentar
posar llum a tot un tema sobre el qual es va especular molt. També és veritat
que va al·legar el secret periodístic de no rebel·lar fonts. Aporta un document
que en aquest sentit forma part del sumari, que a nivell d’investigació
parlamentària no havíem tingut. A partir d’ara l’estem contrastant i analitzant.
Opinió:
El que está succeïnt ara em recorda, salvant molt les distàncies
de temps i experiencia, el que va succeïr despres de l’atemptat a Hipercor al
1987.
Quan varem tenir el judici l’octubre de 1989 em vaig adonar
de com funciona(va) la justicia a aquest país… de un atemptat amb 21 persones assasinades
i mes de 40 ferits només van citar com a testimoni a una sola víctima que poc
podía explicar sobre el patiment i les seqüel·les ja que segons la sentència “curó
de sus lesiones a los dos días sin secuelas”.
Curiosa circumstància… cap dels vidus, vidues, orfes o
ferits greus varem ser convocats com a testimonis per tenir la oportunitat de
explicar el dolor i les comsequéncies que varem patir i continuem patint temps,
molt temps desprès…
Aquell octubre de 1989 em vaig comprometre a que aixó no
tornès a pasar i modestament crec que, amb l’ajut de dignisimes víctimes que
realment han viscut un atemptat i el mal posterior, hem assolit la fita de que
no es repeteixin aquestes extranyes eleccions (o potser seleccions) alhora de
que una víctima pugui estar davant de un tribunal.
I aixó es el que farem de nou quan comenci el judici pels
atemptats de l’agost de 2017. Farem tot el posible perque les veritables víctimes
puguin parlar i explicar-se. Ho vàrem poder fer amb molts atemptats, com per ejemple,
els de l’11 de març de 2004 a
Madrid.
I ara, agradi o no agradi, interesi o no interesi, farem al
mateix.
No hay comentarios:
Publicar un comentario