23 març 2016
“los mejores momentos de los atentados”
Dimarts, Antena 3 feia un programa especial sobre els
atemptats a Brussel·les. El presentaven Álvaro Zancajo i Sandra Golpe, els
conductors habituals de les notícies del vespre de la cadena. Una hora abans de
començar l’informatiu, oferien taula d’experts, connexions i recopilació
d’imatges del dia. Van desenvolupar l’estratègia de partir la pantalla en tres
requadres per incrementar la quantitat d’imatges de la tragèdia que
l’espectador podia consumir a la vegada. L’impacte, però, va arribar a l’hora
del comiat, i no precisament per les escenes de por i dolor que feia estona que
ens empassàvem. Va ser un impacte més de tipus periodístic, un escàndol en
l’estil informatiu. Álvaro Zancajo va acomiadar els experts amb una proposta
per als espectadors que ens deixava clavats al sofà: “ Os agradezco a todos mucho
vuestra presencia [...] para analizar lo que ha ocurrido hoy en Bruselas. Esa
cadena de atentados de la que les vamos a ofrecer ahora mismo las mejores
imágenes, los mejores momentos de lo que ha ocurrido y los sonidos de la
tragedia ”. Considerar que hi
ha uns “millors moments” d’un atemptat terrorista deixa al descobert el
plantejament informatiu d’Antena 3: l’espectacle de l’horror. Veient quina
selecció van fer d’imatges “els millors moments” eren aquelles escenes en què
es veia gent ferida, cridant i corrent. Imatges de persones que patien. La
selecció premium dels greatest hits dels atemptats es va repetir com un
bucle, perquè van servir també d’arrencada de l’informatiu que començava a
continuació amb idèntics presentadors. Minuts més tard, vam comprovar que el
comentari poc afortunat no era una patinada del presentador. Hi havia consigna.
Sandra Golpe, a mig programa, va tornar a oferir la selecció d’escenes als
espectadors: “ Ha sido
una pesadilla que hemos intentado contarles. Hemos recopilado las mejores
imágenes de los atentados de hoy”. Vèiem el vídeo per tercer cop, amb
l’àudio dels crits i els plors. El concepte “les millors imatges” dissimula la
contundència d’“els millors moments” però delata igualment aquesta perspectiva
freda de l’actualitat. Se li dóna a la realitat un tractament d’espectacle. Una
manera d’informar que no té empatia ni sensibilitat amb les víctimes, ni amb
l’espectador. Un periodisme que no té voluntat de connectar amb una realitat
sinó que és un exercici de pura mercaderia d’imatges. Simples conductors
d’impactes que pensen en un consumidor-devorador de la morbositat. Parlar de
“millors moments” en un atemptat és convertir el periodisme en snuff-movie i els periodistes en psicòpates de la
desgràcia aliena.
No hay comentarios:
Publicar un comentario