Joan Roura: “Cada dia moren a Síria més persones que les que han mort a Brussel·les aquesta setmana”
Primer, analitzem-ne les causes. La societat europea
no entén per què està sent atacada pel terrorisme d’arrel islamista. Busquem-ne
els motius. Per què ens està passant tot això?
A Europa ens perd la prepotència. Però, per explicar-ho bé
i amb temps, ens n’hem d’anar lluny. Si no, no s’entén res. Simplificant-ho
molt, cal explicar els tres grans moments de ruptura entre el món àrab musulmà
i Europa.
El conflicte, tot i que ja vindria de l’època de les
croades, esclata durant la Primera Guerra Mundial. Les potències europees
prometen als àrabs la llibertat, la independència i que puguin crear un
macroestat àrab a les seves províncies de l’Imperi otomà perquè els
ajudin en l’esforç de guerra contra els turcs. Però, mentre prometien
això, els francesos i els britànics es repartien el control de la zona
amb els acords de Sykes-Picot.
Això és l’inici de tot. És claríssim. Als vídeos de l’Estat Islàmic d’ara
surten imatges en què es cremen i es trepitgen els acords de Sykes-Picot. Els
temps són molt importants. Per nosaltres, parlar de coses d’ahir o
d’abans-d’ahir ja és molt antic. Pels àrabs, les croades cristianes a Terra
Santa són abans-d’ahir, i Sykes-Picot és ahir. Els europeus no tenen ni idea de
què és Sykes-Picot, però els àrabs que han anat a l’escola ho saben
perfectament. Els àrabs coneixen la seva història i la resumeixen en una
paraula: humiliació; tenen la consciència d’haver estat humiliats per Europa.
Quan es produeix el repartiment colonial del Creixent Fèrtil, el que va des de
Palestina fins a l’Iraq, es produeixen revoltes i massacres per aturar-les. La
primera revolta de Fal·luja no és del 2004 durant la guerra de l’Iraq,
sinó del 1918 contra els britànics.
El segon punt de trencament arriba després de la Segona Guerra
Mundial amb la creació de l’Estat d’Israel, sobre la base d’una altra
promesa feta durant la guerra: la declaració Balfour, que promet als jueus una
‘llar nacional’. Els àrabs veuen això com una segona humiliació. És l’inici del
que ells consideren una doble vara de mesurar entre els jueus i els àrabs. Ells
ho veuen així! Jo intento explicar com ho veuen ells per intentar entendre’ls.
I el tercer gran punt de trencament es produeix arran de la
invasió de l’Iraq l’any 2003. Això va ser una guerra il·legal, il·legítima, una
guerra d’interessos i d’ideologia que va arruïnar les economies occidentals i
que, de retruc, va provocar el sorgiment dels grups gihadistes que coneixem
avui. Els Estats Units volen crear el “New American Century” per convertir-se
en el gran gendarme mundial i recolonitzar la zona on hi ha el 60% de les
reserves energètiques del món. Tots sabem com va acabar l’Iraq. No hi va
arribar la democràcia, sinó un canvi de règim. Els que controlaven la política
i l’economia iraquiana fins aleshores, el 25% de sunnites iraquians, es van
sentir expulsats i es van revoltar. Primer s’hi va colar Al-Qaida i després
l’Estat Islàmic.
Aquesta història és molt ben coneguda pels àrabs i
totalment desconeguda a Europa. Per això aquí creiem que és un problema de
seguretat o un problema de terrorisme. És un problema polític de molt llarga
durada i d’arrels molt profundes. Abu Bakú al-Baghdadi fins i tot parla de les
croades i de portar la guerra fins a Roma. I no s’està fent res per
reconduir-lo!
Reflexionem, també, sobre l’actor principal en
l’auge del terrorisme: els mateixos terroristes del DAESH o Estat Islàmic.
L’autoproclamat califa de l’Estat Islàmic, Abu Bakr
al-Baghdadi, és un sunnita iraquià i estudiant de teologia. Va estar detingut a
Camp Bucca, un dels centres de detenció i tortura dels Estats Units a l’Iraq,
i, quan surt d’allà alineat amb Al-Qaida, s’inventa la seva pròpia forma de
resistència al que ells consideraven una agressió occidental a la seva terra.
S’inventa l’Estat Islàmic, que, a diferència d’Al-Qaida, es basa
a conquerir territori. Al juny de 2014 conquereixen ni més ni menys que la
segona ciutat de l’Iraq, Mossul, que té una població similar a la de Barcelona.
Algun problema hi ha quan quatre presumptes arreplegats terroristes fanàtics
aconsegueixen dominar una ciutat d’1,2 milions d’habitants. L’Estat Islàmic es
nodreix d’un descontentament sunnita, d’un exèrcit iraquià podrit i corrupte i
d’un substrat social que propicia això.
Creus que l’Estat Islàmic té un cert suport social
al món àrab malgrat les atrocitats terroristes que han comès tant a Europa com,
sobretot, als països musulmans?
Hi va haver un cert suport social en el naixement i
creixement de l’Estat Islàmic. Però a mi em fa l’efecte que el suport ara és
molt menor i que han de mantenir el seu domini per la força. El periodista
Patrick Cockbourn, que és com una mena de successor de Robert Fisk a ‘The
Independent’, considera l’Estat Islàmic “el Pol Pot del sunnisme” i que la seva
fi arribarà perquè s’ofegarà en la pròpia sang, com va passar a Cambodja. L’Estat
Islàmic és molt fanàtic. S’assemblen molt a una secta apocalíptica. Ells
tenen com a referent un islam que no ha existit mai. Quan ells parlen de tornar
a l’islam de Mahoma, saben que és una bestiesa. Abu Bakr al-Baghdadi, com a
teòleg, hauria de saber que l’islam de l’època de Mahoma era molt més tolerant
que el que intenten imposar ells 1.000 anys després. S’han inventat un nou
islam. L’islam creix i s’expandeix assumint tradicions paganes preexistents com
fa el cristianisme adaptant-se per guanyar adeptes. L’islam va florir en la
seva època de màxim apogeu gràcies a la tolerància. Ells parlen de
retornar, però és un retornar enlloc.
En definitiva, el que fan és aplicar el miratge que té
Occident de l’islam. Els gihadistes moderns es creuen la imatge plena de tòpics
i de prejudicis que ha tingut històricament Occident sobre l’islam i
l’apliquen directament sobre el terreny. Això està ben explicat al llibre
‘Orientalisme’, d’Edward Said.
Un 85% de les víctimes de l’Estat Islàmic des de
l’any 2000 són precisament musulmanes.
Ells han patit molt durament les atrocitats de la guerra i
de grups com l’Estat Islàmic. Permet-me que digui: probablement a Damasc, la
capital de Síria, cada dia moren més persones per violència armada que a
Brussel·les aquesta setmana.
Alguns es queixaran que, si dius això, és com
menystenir el terrorisme a Europa.
Això és una realitat! No són discursos. A l’Iraq, des de
l’inici de la guerra el 2003, han mort més d’1 milió de persones. A Síria, des
del 2011, segons l’Observatori Sirià dels Drets Humans, hi hauria unes 350.000
víctimes mortals contrastades, però probablement la xifra puja a uns 500.000
morts. Allà no poden fer minuts de silenci perquè el patiment és tan intens i
quotidià que s’hi han habituat. Hem de ser capaços de conèixer la realitat que viu
la gent d’allà, en part com a conseqüència de decisions dels nostres governs,
per entendre que es creï aquest clima d’animadversió que pot esdevenir violent
de tant en tant.
Una de les claus és parlar del seu finançament. Qui
els finança? Com es poden tallar les vies de finançament? Ells cobren impostos
com si fossin un Estat?
El gran finançament, sobretot en l’inici de l’Estat
Islàmic, provenia de les monarquies sunnites del Golf i de l’Aràbia Saudita. No
directament dels governs.
Però d’això mai n’hi ha hagut proves contundents.
Què en sabem del cert?
No n’hi ha proves, però els Estats Units ho han estat
investigant. El millor que s’ha publicat fins ara sobre el tema és el llibre
sobre el finançament de l’Estat Islàmic de Loretta Napoleoni: “El fénix
islamista. El Estado Islámico y el rediseño de Oriente Próximo”. Segons la seva
investigació, l’Estat Islàmic es finança a través de les monarquies sunnites
del Golf perquè, en el món musulmà, hi ha una pugna entre el poder sunnita
representat per l’Aràbia Saudita i el xiïta de l’Iran. Els iranians donen
suport al règim sirià, i els saudites donen suport a la revolta sunnita
contra Al-Assad, i dins la revolta sunnita s’hi afegeix l’Estat Islàmic.
Una situació similar passa a l’Iraq: un Govern sectari xiïta, que menysté els
sunnites, té el suport de l’Iran, mentre que els saudites ajuden l’oposició,
tant els moderats com els radicals, sunnita. Els Estats Units, amb la seva
intervenció a la zona, van acabar afavorint el seu enemic, que era l’Iran.
Recordeu que l’Eix del Mal el componien l’Iran, l’Iraq i Síria. Ells volien
garantir les fonts d’energia i la seguretat d’Israel. Però han fracassat…
Què es pot fer realment contra el DAESH? S’ha
criticat l’intent de “solucions bonistes” o de negociació amb els grups
terroristes.
És cert, amb Estat Islàmic no es pot negociar.
Hi ha experts que plantegen, doncs, que Europa i els
Estats Units haurien d’implicar-se encara més militarment a la zona. Altres
plantegen que cal armar els kurds des d’Occident per combatre l’Estat Islàmic
sobre el terreny. Suposo que ara mateix hi ha diferents opinions entre els
experts en contraterrorisme.
Ningú té la solució. Però és clar que Occident s’ha de
preparar a mitjà termini per retirar-se complement de l’Orient Mitjà.
Completament! I ha d’optar per solucions no militars si vol influir-hi
culturalment i mantenir el seu pes a la zona. El primer que hauria de fer és deixar
de pensar que els àrabs són menors d’edat i deixar que s’expressin lliurement
quan poden votar democràticament. No pot fer el que va fer a Algèria el 1991
quan va donar suport a un cop d’Estat contra els islamistes, no es pot repetir
el que va passar a Palestina quan va guanyar Hamàs i tampoc es pot tolerar el
que passa avui a Egipte amb el retorn de la dictadura militar. Europa té encara
la concepció que nosaltres alliberarem la dona musulmana i democratitzarem els
països àrabs quan, a la pràctica, fem tot el contrari i, quan voten el que no
ens agrada, provoquem cops d’Estat. Això al món àrab no s’ho creu ningú.
La majoria d’atemptats a Europa els estan cometent
ciutadans europeus tot i que d’origen àrab. La periodista de TV3 Anna Teixidor,
al seu llibre “Combatents en nom d’Al·là” (Ara Llibres), sobre els catalans
gihadistes, explica com el rebuig cap a aquells que es veuen com a “enemics” no
fa altra cosa que alimentar la frustració i la “inadaptació” dels europeus
musulmans.
Aquesta és l’altra cara que explica l’auge del gihadisme.
Bona part dels musulmans que viuen a Europa s’han sentit algun cop
discriminats. No sé si ho estan o no, però sí que s’han sentit discriminats.
L’incendi de les ‘banlieues’ parisenques va ser un avís del que venia. Què està
passant? Hi ha un problema d’integració i de diàleg dins les nostres societats.
No és casual que els atemptats hagin tingut lloc a França i a Bèlgica, els
països amb més població d’origen àrab musulmana d’Europa. Els seus pares o els
seus avis van arribar fa anys i ho van resistir tot per poder donar una millor
vida als seus familiars. Però aquests joves, que ja són europeus, no volen
justificar-se per dir-se Mohamed ni haver-se de canviar el nom per Jean-Luc
perquè els donin una feina o els permetin llogar un pis. No sé com s’ha de
resoldre, però aquí els governs haurien de parlar més amb els serveis socials,
les ONG i els sociòlegs. Aquests joves són presa fàcil dels integristes: aquí
no són ningú, no els donem feina, són menystinguts, i allà es poden convertir
en herois. Per a molt poquets, molt poquets d’ells, pot ser llaminer. És
evident que aquí hi ha un problema. Però és un problema amb una ínfima minoria
de musulmans. A Europa hi ha 7 o 8 milions de musulmans europeus, i, segons les
policies europees, es calcula que a Síria hi hauria uns 2.000 o 3.000
gihadistes europeus.
A ‘La doctrina del xoc. L’auge del capitalisme del
desastre’, la periodista i economista Naomi Klein parla sobre les conseqüències
als Estats Units després dels atemptats de l’11-S. Ella denuncia que les crisis
que provoquen xocs traumàtics en una societat són “parèntesis en l’activitat
política habitual dins dels quals no sembla necessari el consens social”.
Sempre té lloc la mateixa estratègia: esperar que es produeixi una crisi o un
estat de xoc social, i després, mentre els ciutadans es recuperen del trauma,
vendre al sector privat els serveis públics o fer lleis més restrictives en
llibertats. “Això va passar, per exemple, als Estats Units després de l’11-S,
al Sud-est asiàtic després del tsunami o a l’Iraq després de la invasió”, diu
Klein. Aprofitaran l’estrès posttraumàtic a què estem sotmesos els europeus?
Els governs europeus, després de cada atemptat, sempre
aposten per contractar més policies, augmentant més els controls de seguretat i
retallant més les llibertats de tots. El discurs és perfecte: els gihadistes
accepten la imatge que té Occident d’un islam que no ha existit mai i l’apliquen
sobre el terreny; i els governs europeus, malgrat que s’enfronten a una minoria
radicalitzada que fa molt de soroll, els amplifiquem el soroll i ho aprofitem
per retallar les llibertats. Ni Orwell ho hauria pensat millor.
Per què els polítics continuen parlant-nos de
seguretat quan s’ha vist que continua havent-hi atemptats? A Catalunya ja es
parla de posar més policies en estacions, ports i aeroports. Els serveis
d’intel·ligència i contraterroristes de veritat creuen que es pot fer alguna
cosa posant-hi més militars i policies?
Hem crescut en despesa de seguretat, però hem perdut
seguretat real. El discurs de la seguretat és l’obsessió dels governs europeus.
Però cada cop hi ha més atemptats. Tot això ho fan ajudats per allò que
expliquen els mitjans de comunicació que es fan ressò del que diuen i fan els
ministres de l’Interior europeus sense cap mena d’espai per a la crítica. Només
pensen a guanyar les properes eleccions. Si contracten més policies,
s’asseguren vots a curt termini. Però ningú parla de l’arrel del problema. Si
dius que cal anar a les arrels socials i econòmiques del problema, és bonisme.
Però tenim un problema. Posant més policies als aeroports, evitem que creixi el
caldo de cultiu del gihadisme als barris marginals i guetos d’on surten totes
les cèl·lules de l’Estat Islàmic? Òbviament, els governs han d’invertir en
seguretat i policia per evitar els atacs. És obvi! Però no estan intentant
canviar la realitat amb més educació, més treball, més ascensor social i
desmuntant els guetos. Un xaval que neix en aquestes ‘banlieues’ sap
perfectament quin és el seu destí social i laboral. Aleshores, què fa? Alguns
d’ells, pocs encara, entren a Internet i comencen a veure la propaganda
espectacular de l’Estat Islàmic. No hi ha ni un sol discurs d’un primer
ministre o un ministre de l’Interior que hagi anat a les arrels del
problema.
Opinió:
Doncs a alguns els semblará
que al que diu el Sr. Roura no te sentit o es exagerat, però es absolutament
cert. De fet, fins i tot amb atemptats a l'estranger on hi han víctimes
espanyoles la reacció ha estat molt diferent depenent de on fos l'atemptat.
No recordo a certes
entitats que es menifestaven a Plaça Sant Jaume després dels atemptats a París
o Bruselles fent al mateix quan van succeir els atemptats de Bombay o de Saná
(Iemen), per posar un parell de ejemples.
Es el que em deia una
de les víctimes fa una estona... “si no pasa prop de casa sembla que no
existeix”.
Quanta raó que te.
No hay comentarios:
Publicar un comentario