15 agost 2019
La inclusió, el repte
de Ripoll dos anys després del 17-A
El record dels atemptats del 17 d'agost a Barcelona i Cambrils continua ben viu a la memòria dels
ciutadans de Ripoll,
on vivien els joves autors de l’atemptat. Però una cosa és tenir-ho present i
una altra verbalitzar-ho. Dos anys després dels atacs, a Ripoll (i sempre
considerant la majoria de la població) no hi ha ganes de remoure
sentiments. Ho confirma el fet que cap institució ni entitat ripollesa no ha
programat cap acte per a aquesta data.
Les persianes dels pisos on viuen les famílies dels
integrants de la cèl·lula
gihadista continuen
abaixades. En dos anys s'han apujat en ocasions comptades. L’allau
d’informació contradictòria sobre el procés de radicalització dels joves ha fet
que es difumini la necessitat urgent de respostes. El que arreu del món s’ha
viscut com un altre atemptat gihadista, al municipi ripollès ha creat un nou
precedent. El xoc social derivava d'un nou terrorisme que incloïa factors
indiscriminats com els vincles familiars, les tècniques de captació sectària,
la seducció de joves i el trencament d'un esquema que relacionava la
violència amb els grups marginals.
Superada la incomprensió que els atacs es
gestessin a Ripoll, les emocions dels ripollesos han costat d’estabilitzar-se.
Una majoria ha optat per posar-se a treballar
per la inclusió i la convivència. lnstitucions i entitats
socials confirmen que des dels atemptats no s’ha detectat cap altre
comportament de radicalització que hagi fet saltar alarmes. D’altres
prefereixen el silenci. I un tercer sector s’ha enganxat a discursos de
tolerància zero, com els 503 votants del Front
Nacional de Catalunya (9,44%
del cens electoral) i els 112 votants de Som
Catalans - Som Ripoll (2,10% del cens) i a
les darreres eleccions municipals a Ripoll.
Fins al 17 d’agost del 2017 el model
de convivència i integració de Catalunya es mostrava com a exemple i els
atemptats van obrir la porta a reconsiderar-lo. Des de fa un any i mig,
l'Ajuntament de Ripoll, el consorci de Benestar Social del Ripollès, el
Departament d’Educació, la conselleria d’Afers Socials i Família, a més
d’altres entitats socials, treballen transversalment en un nou model de
societat per aconseguir una vila més inclusiva.
Diàleg i participació
Partint del fet que aquesta estratègia no vol ser un
procediment teòric sinó una experiència evolutiva, el grup operatiu del
nou pla de
convivència s’ha
reunit periòdicament per treballar sobre l’impacte que va tenir l’atemptat
a Ripoll i s'han recollit les impressions i vivències de diferents
col·lectius.
“La primera fase d'aquest model de convivència és la
realització d’un diagnòstic que permeti establir unes línies estratègiques
d’actuació”, explica Elisabeth Ortega, presidenta del
Consorci de Benestar Social, que afegeix que paral·lelament l’han anat
“construint i reconstruint perquè la realitat no és estàtica”.
Per això es pretén corresponsabilitzar diversos col·lectius
en una reflexió crítica i analítica perquè, de manera interdisciplinària i
compartida, s’implementin noves polítiques i actuacions que avancin cap a la
inclusió social de totes les persones. “Això requereix recollir totes les
sensibilitats, intercanviar opinions, generar diàleg, activar el treball en
xarxa i coordinar les diverses iniciatives”, detalla Joan Maria Roig,
regidor de Benestar Social de Ripoll. “No volem fer enginyeria social, sinó
intentar construir amb tots els ciutadans de Ripoll un model de societat on la
convivència sigui possible”, diu.
Els professionals han detectat que els temes
d’interculturalitat “no es parlen obertament”, indica Ortega, sinó en àmbits
anònims i íntims. “Asseure dues persones que pràcticament no han conversat mai,
per nosaltres forma part del procés d’acostament”, explica, “la idea no és
arribar a un consens, sinó que un entengui el pensament de l’altre i trencar
així molts prejudicis”.
El col·lectiu ciutadà que els genera més preocupació, i en
el que treballen més a fons, és el dels joves. Tot i que els professionals
descarten que el procés concret de radicalització dels autors dels atemptats
s’hagi estès a altres persones, asseguren que “estan ametents” i “fan
seguiment” d'aquest sector d’edat. “Això no vol dir que l’alarma no existeixi,
sinó que no la tenim”, afegeixen.
Des de la
Generalitat s’ha dissenyat el protocol de Detecció de Radicalització Islamista (Proderai) i els Mossos el Pla Operatiu Especial
Antiterrorista (POEA),
però aquests últims dos anys “no ha
calgut activar-lo”, confirmen. Ortega també destaca el concepte
de participació com a eina clau d’un nou model social. “Ciutats com Barcelona
tenen trajectòria en participació ciutadana, que a Ripoll hem començat de
zero”, constata.
El grup operatiu treballa la diversitat no només
intercultural, sinó també l’orientació sexual, la igualtat de gènere... Per
traslladar-ho directament a la ciutadania s'han organitzat xerrades obertes a
tothom, trobades de joves, formació per a professionals sobre extremismes
violents, reunions amb les ampes, taules rodones d’experts en ciutadania i
s'han repartit enquestes als ripollesos.
Són conscients que canviar el model social és una tasca de
llarg recorregut, però treballen en terminis. El pròxim setembre, per exemple,
s'activarà el pla
Educatiu d’Entorn. “Si alguna cosa ens ha deixat el 17-A
és adonar-nos que si no treballem plegats la societat no funciona”, explica Núria Perpinyà, tècnica en convivència de
l'Ajuntament. Les institucions ripolleses han deixat de treballar en xarxa per
treballar transversalment. Fins ara es passaven informació entre departaments i
ara treballen amb el mateix objectiu. "Estàvem amb una taula rasa, no
teníem res, només un atemptat. Hem anat avançant amb prova error, les
informacions que ens han anat arribant les hem hagut de recol·locar a la
radiografia dels fets", explica.
El Pla educatiu d'Entorn recull els projectes i activitats
que impulsen conjuntament l’Ajuntament, la Generalitat i la
comunitat educativa per contribuir a l’equitat i l’èxit educatiu de tot
l’alumnat, l’educació en valors i el foment de la convivència i la cohesió
social. Pel curs 2019-2020 hi ha previstes una trentena d'activitats.
Més persones
implicades en l'atemptat?
La ciutadania ripollesa continua esperant respostes. Alguns
defugen la idea que l'atemptat va ser idea d’un sol home i creuen que és
evident que hi havia molta més gent implicada, que va callar, per complicitat o per por.
Consideren que aquesta realitat s'ha intentat minimitzar per evitar un escàndol
de proporcions considerables.
A la comunitat musulmana de Ripoll ningú no vol parlar dels
atemptats. A preguntes d'aquest diari, els entrevistats es divideixen entre els
que s'excusen perquè “no parlo bé el castellà” i els que diuen que no van a la
mesquita. Sí que hi ha predisposició de parlar-ne des de la generació més jove.
Un grup de joves que juguen a futbol a la pista de la plaça
de la Sardana ,
on també feien partits els autors dels atemptats, assegura que darrerament
veuen “comportaments estranys” en els germans
petits dels terroristes. “S’han desvinculat del grup, ja no
venen cada tarda i sabem que es reuneixen ells sols”, assegura un jove que els
coneixia a tots. A més, afirmen que els germans Abouyaaqoub, Hichamy, Alla i
Houli no eren els únics que es van radicalitzar amb els
discursos de l’imam, i que hi ha més persones implicades en l’atac de Barcelona
i Cambrils.
“Abans dels atemptats, la convivència era pràcticament
nul·la”, explica Sílvia
Orriols, regidora del Front Nacional de Catalunya a Ripoll, “i
ara, gairebé dos anys després, si fa no fa el mateix. Només cal anar a les
sortides de les escoles o als bancs de les places per adonar-se que hi ha dues
societats que viuen en paral·lel, tot ignorant-se”.
Des del seu grup, que ha entrat per primera vegada al
consistori les passades eleccions municipals, els projectes de convivència que
s'estan duent a terme són fruit més de la “voluntat d'unes administracions que
han de justificar els recursos que reben que no pas de la pròpia
ciutadania, que continua esperant respostes que apaivaguin les seves inquietuds i desconfiances.
Després d'obrir-se el sumari i saber-se que s'havia cridat a la gihad des de la
mesquita de Ripoll, sobta i indigna el fet que cap dels fidels que
escoltaven aquelles prèdiques hagués agafat el telèfon per denunciar als
Mossos, el pervertiment que aquell imam feia de la seva fe. Això genera una desconfiança que difícilment es
podrà superar amb
tastets de te i pastetes marroquines”, lamenta.
Orriols creu que a Ripoll s’ha defugit completament el
problema i que les institucions s'han limitat a assenyalar la falta de
finançament com a causa de la radicalització dels terroristes. “No anar de
colònies o no dur unes espardenyes Nike no són motius per atropellar persones
de manera indiscriminada; la prova som els milers de catalans d'altres
generacions que no vam anar de colònies i que ens vam comprar sempre la
roba al mercat, sense que això ens convertís en potencials assassins”.
El Front Nacional de Catalunya considera que les
institucions no han estat capaces d'afrontar l'arrel del problema per por
de ser acusades d'islamofòbia, racisme i “altres mots pejoratius que
apareixen ràpidament quan s'intenta frenar l'islam polític que s'estén
perillosament arreu de la nostra societat”.
Per evitar que es gestin més processos de radicalització,
la primera mesura, proposa el FNC, seria instal·lar càmeres
dins les mesquites per
detectar a temps qualsevol símptoma de radicalització. “S'han d'iniciar
programes per als pares, per fer-los partícips dels valors i principis que
regeixen la nostra societat, i se'ls ha d'ensenyar a acceptar que els seus
fills viuen a Catalunya, no al Marroc, i que, per tant, tenen dret
d'interactuar i relacionar-se amb la gent d'aquí, i fer
vida segons els costums d'aquí”, enumera Orriols.
Alhora, proposen aturar tots els programes de l'Ajuntament
adreçats a joves d'aquest col·lectiu perquè “fomenten
guetos”. “És necessari que tots els nens ripollesos juguin
plegats a les places i als parcs, que interactuiïn i creïn vincles afectius
entre ells, per unificar, en properes generacions, aquestes dues societats”.
Els resultats electorals del Front Nacional confirmen que
hi ha un sector de la població que ha accentuat la desconfiança i la indignació
després dels atemptats. Tot i així, des del partit considern que la seva
irrupció al consistori respon a arrels molt més profundes. “La desnacionalització
progressiva de Catalunya, la situació crítica de la nostra llengua, la
desaparició dels nostres costums i valors, la minorització dels catalans al seu
propi territori, són qüestions vives al carrer i al menjador de les
llars, malgrat que cap altre partit hagi gosat fer-hi front dins el
consistori”. Estan convençuts que això ha estat determinant per a la
majoria dels seus votants.
Més enllà del tòpic: en quina societat ens emmirallem?
Després de dos anys, a Ripoll encara s'han de resoldre
molts interrogants. Que els autors dels atemptats haguessin crescut en un
entorn de muntanya com és el Ripollès, fossin joves acabats d’entrar a la
majoria d’edat, parlessin un català nadiu, s’impliquessin en el club de futbol
i que fins i tot tinguessin un contracte laboral en actiu planteja dubtes
raonables sobre els mecanismes d’inclusió i integració de la nostra societat.
Si una cosa ens posa de manifest els fets del 17-A és
que el model sociocultural d’un país determina la implicació ciutadana en la
defensa de la cultura, de la pau i el respecte mutu dels seus ciutadans. A més
de fonamentar-se a les escoles i als instituts, també ha de tenir un patró
institucional que hagi definit i treballat en com es fan efectives paraules com convivència, inclusió, immersió o integració.
No hay comentarios:
Publicar un comentario