27
agost 2017
Javier
Lesaca
“L'Estat
Islàmic fa servir el terror per seduir joves frustrats”
Què
pot portar un un noi de 20 anys sense vincles amb l’islamisme
radical a enrolar-se en la més gran multinacional del terror del
planeta? L’investigador de l’Observatori Internacional d’Estudis
sobre Terrorisme Javier
Lesaca té
algunes respostes que deixen perplex. Després d’analitzar des del
punt de vista de la comunicació els 1.300 vídeos produïts i
difosos per Daesh (Estat Islàmic) des de la seva fundació, ha
aconseguit identificar els recursos audiovisuals i trucs narratius
que aquest grup utilitza per guanyar adeptes, tant si viuen a
Manchester, París com Ripoll.
Tal
com avança el títol del llibre on desentranya aquesta nova forma de
propaganda del terror –'Armas de seducción masiva' (Península)–,
l’Estat Islàmic està aconseguint que als ulls de mil·lennistes
frustrats de tot el món, fer-se terrorista pugui resultar cool. Els
parlen en el seu mateix idioma audiovisual.
–En
la seva investigació, vostè arriba a datar el naixement d’aquest
fenomen: 17 d’agost del 2014, el dia en què es va difondre el
vídeo del degollament del periodista James Foley a mans del
terrorista Jihadi John. Més enllà de la brutalitat, ¿què va tenir
de particular aquesta gravació?
–Fins
a aquell moment, les imatges del gihad tenien la factura cutre dels
vídeos d’Al-Qaida i mostraven esparracats barbuts amagats en
coves. Això era diferent. El terrorista anava com els ninja del
videojoc Assassin’s Creed i la víctima vestia de taronja, com els
presos de Guantánamo. El vídeo va córrer com la pólvora per la
xarxa enllaçat a hashtags populars en aquell moment. Això no
s’havia vist mai i marca l’inici d’una nova forma de
comunicació del terrorisme.
–Tots
els grups terroristes han usat la informació per socialitzar el
terror i fer por. Daesh és el primer que, a més a més, converteix
aquest mateix terror en un producte cultural amigable i entretingut
per seduir nous adeptes. I ho fa de forma molt calculada, tenint
presents els gustos i hàbits culturals del públic al qual es
dirigeix. Els seus vídeos són plens d’imatges calcades de
videojocs com Call of Duty o Grand Theft Auto, o pel·lícules i
sèries com Saw, Hostel o Homeland, i tots tenen un ritme i una
estètica propis d’un videoclip de hip-hop.
-¿Què
pretenen?
–Seduir-los.
El missatge és: formar part d’aquest món és atractiu. Des del
punt de vista de la comunicació, estem davant un fenomen netament
postmodern. Saben que la batalla s’està disputant en el camp de la
percepció, a atrapar l’audiiència, i usen el terror per
aconseguir-ho.
–¿I
de quina forma aconsegueixen portar-ho a la la pràctica?
–Segueixen
estratègies de comunicació transmèdia pròpies dels llançaments
de Marvel. Ho tenen tot mesurat. Mentre es produïen els trets a la
discoteca Bataclan de París, Daesh estava pujant a la xarxa vídeos
d’un dels caps de l’atemptat, gravats mesos abans a Raqqa, on el
mostraven com un heroi. En els minuts següents van llançar una
bateria de vídeos de francesos explicant que l’atac els semblava
bé. En realitat, l’atemptat era una performance dins de tota una
estratègia de comunicació més àmplia.
–¿Com és la gestió que porten a terme de la xarxa?
–Molt
eficaç. Saben aprofitar les converses per difondre les seves
campanyes. Sense anar més lluny, en l’última final de la
Champions, a través del hashtag #HalaMadrid i de centenars de
comptes falsos, van colar els seus missatges a les converses. Un
parell d’hores al màxim a Twitter és temps suficient perquè els
seus continguts es difonguin per tot el planeta. Es nota que al
capdavant hi ha nois joves d’aquest temps, no gent gran.
–¿On
queda el factor religiós?
–Aquesta
és una altra de les sorpreses que m’he emportat en aquesta
investigació: en els vídeos a penes apareixen imams en mesquites ni
hi ha missatges de l’Alcorà. Saben que la generació a la qual es
dirigeixen no té interès en aquests temes. Hi ha violència
mostrada com a espectacle i també molts minuts d’entrevistes amb
joves de tot el món que expliquen com són de feliços després
d’unir-se al Califat, des d’un australià surfer que ara es
dedica a cuidar nens a Raqqa fins a un escombriaire canadenc que
abans se sentia un no ningú i ara se sent estimat a Síria. Però
religió, poca o gens.
–Llavors,
si no hi ha paradisos promesos, ¿quin és l’esquer que fa que els
nous adeptes s’hi uneixin? ¿Què els ofereix Daesh?
-Daesh
no ofereix paradisos, ofereix nihilisme. Estem davant el grup
terrorista més nihilista de la història. El missatge és: si
t’uneixes a nosaltres coneixeràs batalles com les de Call of Duty,
viuràs aventures, et sentiràs important i et cuidarem com cuidem
els nostres nens i dones a Raqqa. Donarem sentit a la teva vida,
t’oferirem alguna cosa per la qual morir. El resultat és una xarxa
d’individus que comença a cometre atemptats a tot el món sense
haver sigut ensinistrats ni conèixer cap líder. És el més
semblant que existeix a Walking dead.
–¿Quin
és el seu públic objectiu?
–Ho
tenen claríssim: joves d’entre 15 i 25 anys fills de la
postmodernitat. Daesh no es dirigeix als nens pobres de Somàlia,
sinó als nois de barri de les grans ciutats d’Occident que no
senten vincles amb el lloc on viuen i tenen un grau alt de
frustració. El cas de l’escombriaire del Canadà és de llibre:
sense mantenir relació prèvia amb la cultura àrab, va marxar a
Síria. Allà li van donar un fusell i el vam apoderar. El seu vídeo
es titula L’elegit. Al-Qaida mai va jugar amb aquest tipus
d’emocions. Daesh, sí. Sap usar el terror per seduir joves
frustrats de tot el planeta.
–Sovint
se’ns ven aquest conflicte com un xoc de civilitzacions entre
Occident i l’Islam. ¿Què n’opina?
Després
d’estudiar les 10.000 campanyes llançades per Daesh, no he trobat
aquest xoc de civilitzacions per cap costat. La religió és només
l’excusa. El que sí que hi ha és una crisi entre les noves
generacions i les seves institucions públiques. És aquí on ells en
treuen profit.
–¿Com
es lluita contra aquesta nova forma de terrorisme?
–Daesh
ha portat el terrorisme al camp de l’opinió pública i ens ha
situat davant el mirall. Ens enfronta a les línies vermelles de la
nostra concepció democràtica, com són la llibertat i la
privacitat. No és clar com dotar els Estats d’eines per influir en
l’opinió pública mitjançant campanyes que contrarestin les
d’ells. El cert és que s’ha de treballar per aquí. Això que
diré pot semblar un somni, però s’hauria de començar per tornar
a posar de moda la democràcia.
–¿A
què es refereix?
–Parlo
de posar en valor els principis que han permès la construcció de la
societat del benestar i el període de prosperitat més gran de la
nostra història. S’ha de revitalitzar aquest missatge, i s’han
de buscar veus creïbles que ho facin. S’haurà d’arribar a una
aliança amb la indústria de l’entreteniment. Si volem que la
democràcia es posi de moda, s’haurà de fer de forma nova. Es
tracta d’usar les seves armes, però amb els nostres continguts,
amb herois contemporanis i històries que commoguin i sedueixin. El
marc ha canviat. En aquesta nova guerra s’hi ha d’involucrar
experts en moda, psicòlegs forenses, gent del camp de la
comunicació. I s’ha de comptar amb els gegants d’internet.
–¿Com
és la batalla que s’està disputant a la xarxa?
–És
impossible posar tanques a la tecnologia, però es podria fer més
del que es fa. Els 1.300 vídeos de Daesh segueixen avui dia a la
xarxa. Podrien eliminar-se. Google també podria modificar el seu
algoritme per no reforçar el perfil violent de qui els busca. Parlo
de comunicació disruptiva, de colar un altre tipus de missatges en
les converses on s’està parlant d’aquests temes. Un hacker de
Daesh, originari de Birmingham, explica com va acabar en
l’organització per casualitat, mentre navegava a la xarxa.
–Sobre
el terreny, sembla que la guerra contra l’Estat Islàmic té els
seus dies comptats. ¿Com acabarà influint aquest desenllaç en
aquesta altra guerra?
–Ells
ja ho tenen previst. Quan van iniciar aquest gihad sabien que no
podrien mantenir-se a Síria i l’Iraq durant gaire temps. Per això
van crear aquest altre califat virtual. Per això no tenen caps i Abu
Bakr al -Baghdadi, líder de l’Estat Islàmic, a penes surt als
vídeos. El seu pla és poder dirigir aquestes campanyes digitals des
d’un portàtil, que tant pot estar a Mossul com al parc del Retiro
o al de Versalles. El final de l’Estat Islàmic no significa el
final d’aquesta altra guerra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario